Avatar billede denero Juniormester
08. marts 2011 - 08:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

unikke værdier

Har i kolonne A mange forskellige navne i tilfældig rækkefølge - flere navne, måske alle, er repræsenteret flere gange. Jeg vil gerne i kolonne B have en oversigt over de navne, der er repræsenteret i kolonne A, dog sådan at hvert navn kun er skrevet en gang. Kan det lade sig gøre aut. med en formel i kolonne b således, at når et nyt, ikke repræsentyeret navn tilføjes i kolonne A, vil det også komme til at stå i kolonne B?
Avatar billede Henrik100 Nybegynder
08. marts 2011 - 09:30 #1
En let, med sikkert ikke særlig elegant løsning er at oprette en pivot tabel i kolonne B med kolonne A1 som rækkeetikette.

Eks:

Navn    Rækkeetiketter
A    A
A    C
G    F
A    G
C    V
C    X
C    Hovedtotal
F
G
F
G
V
X
V
Avatar billede denero Juniormester
08. marts 2011 - 11:05 #2
Jeg havde nok forestillet mig noget med en formel???
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2011 - 05:52 #3
I B1: =A1
I B2: =INDEKS($A$1:$A$100;SAMMENLIGN(1;(TÆL.HVIS(B$1:B1;$A$1:$A$100)=0)*($A$1:$A$100<>"");0))

Den sidste er en matriksformel, så ved afslutning af formlen, hold Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.

Formlen i B2 kopieres nedad. Når der ikke er flere unikke værdier vil der fremkomme #I/T. Disse #I/T vil det være muligt at undgå, men det vil gøre formlen endnu mere kompleks. De unikke værdier vil fremkomme i samme rækkefølge som den de findes i, i kolonne A.
Avatar billede denero Juniormester
09. marts 2011 - 14:10 #4
Jamen, det virker fint, men du har jo vakt min nysgerrighed vedr. at fjerne #I/T.
Lægger du et svar.
Tak til Henrik, men det var ikke lige det, jeg efterlyste.
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2011 - 06:12 #5
Det er altid en god ide at skrive, hvilken Excel version man bruger.

Hvis Excel 2007+

=HVIS.FEJL(INDEKS(A$1:A$100;SAMMENLIGN(1;(TÆL.HVIS(C$1:C1;A$1:A$100)=0)*(A$1:A$100<>"");0));"")

Hvis Excel 2003-

=HVIS(SUM(TÆL.HVIS(A$1:A$100;C$1:C1))>=SUM((A$1:A$100<>"")*1);"";INDEKS(A$1:A$100;SAMMENLIGN(1;(TÆL.HVIS(C$1:C1;A$1:A$100)=0)*(A$1:A$100<>"");0)))

hvor C1: =A1