Avatar billede LineMie Nybegynder
05. marts 2011 - 14:11 Der er 8 kommentarer

Falsk FB profil

Hej, en ven sagde at i måske kunne hjælpe mig.
Jeg skriver  en opgave om en pige som har lavet en falsk profil på FB og hun har fundet billeder på nettet af en anden pige som hun bruger på profilen. Hvor kan jeg finde en Dansk lov som siger noget om denne identitets forfalskning, på nettet? Er det ulovligt når det ikke handler om at snyde i skat eller lign.?
Håber i kan hjælpe selvom det måske ikke er relevant indenfor it-problemer! :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. marts 2011 - 14:41 #1
Afhængigt af hvad der står, kan POL (personoplysningsloven) måske bruges.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2011 - 14:47 #2
Første skridt må være at kontakte FB og få dem til at nedlægge den falske profil og gerne sikre bevismaterialet først.

Næste skridt bliver vanskelige:
- det danske datatilsyn er ret tandløst
- politiet er normalt ikke glade for den slags sager (begrænset skade, krav om IT kundskab)
Avatar billede vejmand Juniormester
05. marts 2011 - 15:57 #3
Citat fra artikel i Ekstabladet:
Der er ingen paragraffer i straffeloven, man kan dømme efter. Af den grund er identitetstyveri på Facebook ikke strafbart!

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1057528.ece

PS: Jeg aner ikke om det er rigtig, linker bare til artiklen.  :-)
Avatar billede LineMie Nybegynder
05. marts 2011 - 16:13 #4
Mange tak, det var lige sådan en artikel jeg manglede :)
Avatar billede runemj Nybegynder
05. marts 2011 - 16:15 #5
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2011/01/21/151050.htm

"Men når kommunen i jagten på snydere bruger falske Facebook-profiler, så er det på kant med persondataloven. Det vurderer lektor i persondataret på Aalborg Universitet, Charlotte Bagger Tranberg.

- Ved at oprette en falsk profil forbryder man sig først mod Facebooks betingelser, og når man så oven i købet trænger ind på en lukket profil, krydser man en usynlig grænse til den sfære, der hører privatlivet til, siger hun."
Avatar billede vejmand Juniormester
05. marts 2011 - 16:25 #6
Velbekomme.  :-)
Avatar billede Novice-1 Forsker
06. marts 2011 - 18:41 #7
hej

har lige oprettet et indlæg, med spørgsmål om hvilken lovgivning at Facebook er underlagt, eksempelvis når man vil -slette- (ikke deaktivere) sin konto.

-og jeg sidder med med  en fornemmelse!! af, at alt hvad der foregår udenfor USA (måske godt det ikke er Bahamas *S* ?), det interesserer Facebook sig ikke særligt for.

Det er ellers et spændende eksempel du bringer på bane
-hvor går grænsen mellem Facebook "lov" / mangel på lov/ regler
og sådansk lov

Egentlig BURDE! politiet jo blot, uden videre, kunne ringe til Facebook og kræve den pågældende profil slettet -efter dansk lovgivning.
Hvis der er huller i loven, så bør den jo straks strammes  op.
Der er vel ingen politiker der kunne finde på at stemme  mod en opstramning, hvis en opstramning er påkrævet.

Forleden  var der for øvrigt et indslag i TV, hvor et  par forældre nu i  1½ år havde søgt at få slettet deres afdøde søns profil hos Facebook, foreløbig uden held.
Avatar billede Olga Praktikant
31. januar 2022 - 14:54 #8
Hej

Jeg skriver her pga. en har oprette falske facebook profil og bruger min datter´s billeder, og har ellers anmeldt profilen til facebook, de vil først fjerne profilen, hvis profilen udgør en fare for andre mennesker, eller er skadeligt for fælleskab, den er anmeldt 3 gange.
Men hvordan er profilen ikke skadelig for min datter? Hvorfor vil facebook ikke fjerne profilen?

Hvad kan jeg gøre andet og får fjerne falske profilen?