Avatar billede martin1454 Nybegynder
03. marts 2011 - 22:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problem ved at køre uden Router?

Hej ,jeg overvejer at smide min router ud, og så køre uden router(dog bruge switch for at kunne dele forbindelsen)
Hvilke problemer ville der være ved at køre uden router?
det er blandt andet også for at slippe for at portfowarde - da vi har tdc erhverv, hvor det koster at 955 kr pr port man skal ha åbnet i routeren...

Så hvilke problemer ville der være ved at køre uden?
Avatar billede kimtheman Novice
03. marts 2011 - 22:49 #1
øhh smide routeren ud...Så vil du alså ikke bruge tdc´s router mere som du har igennem noget tdc erhverv? (Hvorfor så ikke bare bruge en anden router hvis den alligevel ikke er tvunget til at køre igennem deres router).
Hvis du bare bruger en switch så deler du vel ikke forbindelsen da den ikke udsteder flere ipér ligesom en router gør. Så skal du have flere ipér fra din udbyder.
Avatar billede kgkg Nybegynder
03. marts 2011 - 23:12 #2
Du kan da bare bruge din egen router i stedet for TDC's. Det plejere der ikke at være noget problem med.
Avatar billede kimtheman Novice
03. marts 2011 - 23:23 #3
#2 lige præcis som jeg skrev "Hvorfor så ikke bare bruge en anden router hvis den alligevel ikke er tvunget til at køre igennem deres router"
Avatar billede martin1454 Nybegynder
04. marts 2011 - 06:42 #4
jeg har overvejet at bruge en anden router - men jeg spurgte hvad der ville være af problemer hvis jeg slet ikke brugte en router?
Avatar billede kimtheman Novice
04. marts 2011 - 09:42 #5
tja en router er jo en form for sikkerhedsnet, så ja du minsker sikkerheden.

Men din switch deler jo ikke ipér ud, så hvordan vil du gøre det, hvis du skal have flere pcér på?
Avatar billede Thomas_Wandahl Nybegynder
04. marts 2011 - 10:12 #6
Hej martin1454,

Umiddelbart er der to ulemper ved at koble routeren fra. Den første er, som kimtheman påpeger, at du mister sikkerheden ved routerens indbyggede firewall.

Den anden er, at du har et begrænset antal IP-adresser til rådighed hos TDC, som er låst til en enheds unikke MAC-adresse i 2 timer ad gangen. Dette er ikke et problem hvis du bruger en router, der kun trækker én enkelt IP-adresse fra TDC og så ellers tildeler sine egne (ikke-TDC-relaterede) IP-adresser til enhederne på lokalnetværket.

En switch er "gennemsigtig", hvilket vil sige, at de enheder, der er koblet på switchen, trækker deres IP-adresser direkte fra TDC. De er også direkte tilgængelige for andre enheder på internettet, hvilket betyder, at dine sikkerhedsløsninger (firewall osv.) på selve PCen bør være tip-top.

Hvis du har en erhvervsløsning har du sandsynligvis kun én  statisk IP-adresse til rådighed, og du vil derfor kun kunne bruge én enhed på internettet ad gangen (forudsat, at du sætter IP-adressen korrekt op på din PC). Hvis du er privatkunde, så har du som standard to dynamiske IP-adresser, hvilket betyder, at du max. kan have to enheder på nettet ad gangen. Hvis du skal have en tredje enhed på, så skal du koble en af de to andre enheder fra, og vente i to timer på, at IP-adressen igen bliver ledig.

Jeg håber det var svar på dit spørgsmål.

Med venlig hilsen

Thomas Wandahl
Kundeservicechef i TDC
Avatar billede martin1454 Nybegynder
04. marts 2011 - 12:35 #7
hvis jeg vælger at sætte en switch til først, og så sætter 2 router op, ville det så danne et problem med vores ene ip adresse? grunden til det er jo blandet andet for at få mulighed for at køre uden sikkerhed eller portfowarde?
Avatar billede kimtheman Novice
04. marts 2011 - 13:03 #8
Som sagt skal du bruge en router til at få flere ipér så den skal på som første led (Efter modem hvis du har sådan et).
Avatar billede martin1454 Nybegynder
04. marts 2011 - 14:21 #9
så hvis jeg vil åbne nogle porte selv, så ville i anbefale at få fat i en "ikke-tdc" router?