Avatar billede mikkelg Nybegynder
03. marts 2011 - 19:57 Der er 14 kommentarer

Ny harddisk vil ikke formatere

Hej Eksperten.

Den er godt nok gal den her gang.

Helt forfra: For omkring en uges tid siden gik min computer helt i udu, og jeg forsøgte at formatere min PC, men fik beskeder om at harddisken ikke kunne findes, imens jeg var i gang med at formatere, eller lige efter den ramte 100%.

Først tjekkede jeg dog lige for løse kabler til harddisken og det røde kabel der virkede løst.

Jeg læste mig hurtigt omkring, og det virkede som om at harddisken var gået kaput pga for mange dårlige sektorer. Hvilket ville være meget troværdigt, siden den er 5-6år gammel og er meget ofte tømt og fyldt flere gange på en dag.

Så jeg besluttede mig for at købe en ny SATA harddisk, da jeg vidste min gamle var en SATA.

Jeg fik harddisken i dag, og installerede den, og den blev selv fundet af BIOS, tror jeg... Harddisken stod ihvertfald som en boot mulighed. Så jeg prøver at formatere og installere harddisken for at få mit OS på(XP SP2) og den begyndte at formatere.

Men føj det tog en evighed. Efter 2 timer, var formationen på 54% og jeg gik et smut i bad. Da jeg kom tilbage havde jeg fået BSOD og genstartede.

Men nu begynder det først at blive ulækkert. Da jeg gik ind for at tjekke hvad der var sket og ville prøve at formatere og installere igen, fik jeg:

"Installations programmet kan ikke formatere partitionen. disken er mulighed beskadiget." Og noget om SCSI, som jeg ikke helt ved hvad er.

Jeg har læst mig frem til nogle keywords som boot sector virus, dårlige kabler og en del andre troubleshoots, men jeg ville høre om min forklaring ikke kunne specifikere problemet lidt mere?

Som I nok kan høre er jeg ikke en haj, men har tideligere udskiftet harddiske, graffikkort og installeret andet hardware uden problemer.

Tak på forhånd

Mikkel.
03. marts 2011 - 20:03 #1
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm - Brænd på CD - Boot på den - og kør en komplet "killdisk"... vil også ta' en rum tid ...
Avatar billede mikkelg Nybegynder
03. marts 2011 - 20:06 #2
Har allerede en KillDisk som jeg brændte i forsøg på at redde den gamle Harddisk. Men kan det virkelig passe at den skal bruges på en splinter ny harddisk? Må problemet ikke ligge et andet sted. Jeg prøver ihvertfald.
Avatar billede mikkelg Nybegynder
03. marts 2011 - 20:13 #3
Nu får jeg også en 3rd Master Hard Disk Error, når jeg prøver at boote.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2011 - 20:15 #4
Prøv at starte forfra, og gå ind i bios og vælg load default settings før du starter. Du kan jo ikke have fået noget virus på den da den var igang med at formatere. SCSI fejlen hat jeg dog ikke lige styr på??
Avatar billede mikkelg Nybegynder
03. marts 2011 - 20:32 #5
KillDisk har nu siddet på 0% i 20min. Er det normalt?
Avatar billede mikkelg Nybegynder
03. marts 2011 - 20:38 #6
Hvis der en der kan give mig noget live troubleshoot over MSN/Skype eller lign giver jeg 100kr for det.
03. marts 2011 - 20:43 #7
Tanke:

Størrelse på HD'en (i GB) ?
Og kan din PC's BIOS håndtere den størrelse ?
Avatar billede mikkelg Nybegynder
03. marts 2011 - 20:48 #8
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=491474

500GB Seagate Barracuda

Gamle var 250GB.

Når jeg loader kører KillDisk læser den 465.8GB.

Og den sidder stadig på 0%.

Det virker som om at den stopper med at kunne se harddisken efter et stykke tid, og til tider allerede når jeg booter op.
Avatar billede mikkelg Nybegynder
03. marts 2011 - 20:52 #9
"Det virker som om at den stopper med at kunne se harddisken efter et stykke tid, og til tider allerede når jeg booter op. "

Er samme symptomer som på den gamle harddisk.

Er problemet måske uden for harddisken?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2011 - 08:26 #10
Er bios sat til at understøtte sata diske? Kan tænkes den har gået over i en anden indstillig når den har "set" den nye disk.
Prøv at tjekke om du har nogle indstillinger for sata diske i bios.
Disable ACHI og lignende.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2011 - 08:49 #11
Fortsættes her eller???
http://www.eksperten.dk/spm/933184
Avatar billede mikkelg Nybegynder
04. marts 2011 - 22:47 #12
Ingen har skrevet deres forslag som svar, men jeg kørte KillDisk og fandt ud af problemet ikke er harddisk relateret. Så hvis du liger skriver svar karise, så får du point.

Udover dette er thread lukket.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2011 - 09:20 #13
Karise Larry du er blevet bedt om at lægge svar.
06. marts 2011 - 10:03 #14
Ping...