Avatar billede emil_ger Nybegynder
01. marts 2011 - 13:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Onboard RAID 10 droppet 1 af 4 diske i array

Jeg har et asrock 880gm-le bundkort, med onboard AMD Raid (v. 3.0.1540.30). Ved opstart af computeren i dag, melder den at arrayet har en kritisk fejl - der er kun 3 af 4 diske "tilknyttet". Jeg har to arrays, ét RAID 1 fungerer perfekt a 2 diske og ét RAID 10, som er kritisk, a 4 diske.

Den manglende disk (MD) er 100% i orden ved test med bl.a. WD diagnoseprogrammer.

I mit raid "bios" kan jeg se mine 6 diske (også den manglende, MD), men denne står som "Free". Jeg har ikke umiddelbart mulighed for hverken at tilknytte eller genetablere arrayet. Jeg kan vælge at slette hele arrayet eller "slette" den manglede disk.

Med AMD Raidxpert kan jeg se den manglende disk som JBOD, samt mine to arrays - også her melder den naturligvis "critical". Heller ikke i Raidxpert kan jeg tilknytte eller gøre noget ...

hvordan får jeg harddisken tilknyttet arrayet igen, uden at miste mine data? Hjælp :\
Avatar billede AViGu Nybegynder
01. marts 2011 - 13:38 #1
Kun et spørgsmål, ingen svar herfra nu :)
Du skriver du kører 10, altså mirror/stripe.
Jeg kender ikke den nævnte controller, men med SWRaid generelt, kan du under Computeradministration/diskhåndtering se "hvordan windows ser" dine diske.
Der burde du kunne se 2 disker markeret med rødt. Hvis det er i orden, så kan jeg ikke forestille mig hvor fejlen er, så burde det køre.
Avatar billede emil_ger Nybegynder
01. marts 2011 - 13:50 #2
Tak for din kommentar. Jeg har ingen markeret med rødt, men det skyldes nok at det er HWRaid ... windows ser blot ethvert array, uanset antallet af diske, som én disk. Her ser jeg nu også den manglende disk, den er uallokkeret og "offline".
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2011 - 15:12 #3
Avatar billede emil_ger Nybegynder
01. marts 2011 - 15:34 #4
@treatmenice: Jeg har nu set videoen - jeg synes ikke, at den har relevans for mit spørgsmål ... misforstår jeg? :S
Avatar billede emil_ger Nybegynder
13. oktober 2011 - 21:17 #5
Shit happens