Avatar billede cone63 Juniormester
26. februar 2011 - 15:48 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Computer stopper pludseligt og dør

Hej Eksperter,

Min ellers velfungerende WinXP PC er begyndt at "stoppe". Lige pludselig fryser alt inklusive skærmbilledet, hvis jeg er i windows. Hvis jeg er i et spil bliver skærmen sort men der er tilsyneladende liv i PC da der er lyd, og reagerer på mus (kan høre det), andre gange giver spil bare spontan reboot evt. med BSOD.

Jeg prøvede at sætte en anden HD i og installere Win7 ultimate, men allerede efter få minutter fryser den også - på en helt vanilla Win7 uden noget installeret.

Så noget kan tyde på en hardware fejl eller hvad?

Jeg har kigget eventlog igennem men kan ikke finde noget der.

Hvad kan jeg gøre nu?
Begynde at skifte HW, hvad?
Findes der nogle test programmer men kan køre, som kan give et hint?

Andre gode ideer?

Den desperate.
26. februar 2011 - 15:54 #1
Avatar billede cone63 Juniormester
26. februar 2011 - 15:56 #2
HW specs:
CPU:  Core2 DuoE8500 6MB Box
PSU:  Corsair 650W
HDD:  2x 600GB Seagate Barracuda 7200.11 i raid 0
RAM:  2x2GB Kingston Hyper X DDR3
GPU:  ASUS ATI EAH4850 PCI Express
CD:  Liteon DvD brænder
WIFI: Linksys WMP54G 4.1 (eneste Win7 ikke kunne finde selv)
Key: Logitech G15
Avatar billede cone63 Juniormester
26. februar 2011 - 15:59 #3
karise_larry: PC er fra OKT 2008, og der er ikke ændret noget på den hardware mæssigt. Så jeg burde have set varme problemer. Burde den ikke også bippe eller noget?

Kabinetter er ret godt ventileret: http://www.tweakup.dk/article/1170/dk/
Avatar billede cone63 Juniormester
26. februar 2011 - 16:02 #4
Jeg behøver ikke et stress program for at få den til at crashe - det klarer den helt selv ;-)

Det var nærmere et program der kunne teste HW og evt. finde fejl. Som de RAM test programmer der findes f.eks. men som kan teste andre ting også.
Avatar billede cone63 Juniormester
26. februar 2011 - 16:26 #5
Update:

Den Win7 jeg installerede for at teste om det skulle være et SW problem er på en anden HD: Intel X25M SSD. Så jeg kunne f.eks. fjerne de to raid diske for at se om det gjorde en forskel. Men er det et problem at starte uden raid diskene og så tilslutte dem igen? Vil meget nødig miste det data der er på dem.
Avatar billede cone63 Juniormester
26. februar 2011 - 16:29 #6
Glemte motherboard:
Gigabyte GA-EP45T-DSR3, Intel P45 Express
Avatar billede 220661 Ekspert
26. februar 2011 - 17:54 #7
Hvis den er fra 2008 kan der da være en masse snavs i blæserne så den ikke kører optimalt.
Her er et link til hvordan man renser sit tårn: http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/rens_taern.htm
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2011 - 08:00 #8
test dine ram med ultimate boot cd
kommer der røde tal er det en eller flere klodser der er dårlige

http://www.ultimatebootcd.com/

opdater dine drivere med denne her slimdrivers

http://www.driverupdate.net/

m.v.h
Avatar billede cone63 Juniormester
27. februar 2011 - 10:49 #9
Hjalp ikke at rense PC - den så nu heller ikke så slem ud. Men da jeg startede den op virkede tastatur eller mus ikke - og PC lugtede brændt.

Slukkede hurtigt og kiggede om der var noget at se eller noget der var varmt, men intet at bemærke.

Reboot, nu virkede tastatur, men ikke mus. Det har jeg oplevet før - i forbindelse med at den frøs var der ikke længere lys i musen (kablet).

Så nu har jeg ændret følgende, og vil teste RAM (den virker stabil lige nu):
- Mus skiftet ud med en anden
- Wifi PCI netkort afmonteret (første gang den frøs i nyinstalleret Win7 var umiddelbart efter jeg installerede drivere til wifi, anden gang efter jeg startede IE. Kan være tilfældigt men jeg mistænker wifi kortet.)
- Raid diske koblet fra

Jeg vil også teste slimdrivers, men jeg tvivler på at det er et SW problem, da en frisk installeret win7 fryser.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2011 - 11:45 #10
kan sagtens være et driver problem
Avatar billede cone63 Juniormester
27. februar 2011 - 16:23 #11
Tror jeg har fundet problemet.

Lavede en RAM test med Ultimate Boot CD / MemTest86+. Den fandt flere ram fejl.

Jeg checkede indstillinger i BIOS, jeg kan huske at det måtte jeg indstille manuelt da jeg fik PC - men de stod rigtigt.

Lidt underligt dog, for MemTest86+ og BIOS er ikke helt enige om latency indstillinger:
MemTest86+: 9-9-9-24 (default for BIOS men ikke korrekt)
BIOS: 9-9-9-27 (korrekt ifht. RAM)

Så lavede jeg en test med kun det ene RAM modul: ingen fejl fundet.

Så lavede jeg en test med kun det ande RAM modul: PC kunne ikke engang komme igennem POST - underlige tegn på skærm.

Så lige nu kører jeg kun med den ene RAM modul (det gode self.), og systemet er ikke frosset endnu. Så jeg downloader spillet den crashede i (tager 5 timer) og installerer i Win7 og så vender jeg tilbage med et resultat i aften eller i morgen.

-----

Hvis der er det ene RAM modul der er stået af, kan jeg så nøjes med at købe 1 nyt eller skal jeg købe 2 nye for at få dem parret?
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2011 - 16:59 #12
de skal bare være ens for at undgå problemer
så hvis du kan finde en klods mage til og helst samme mærke kører den for dig
Avatar billede cone63 Juniormester
27. februar 2011 - 20:19 #13
Mine RAM (KHX12800D3K2/4G) bliver ikke lavet mere, ifølge Kingston er der erstattet af: KHX1600C9D3K2/4GX.

Det ser dog ud til at jeg kun kan købe dem i sæt af 2x2GB, de koster så ikke mere end 400kr for begge, så det kunne jeg så gøre: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=KHX1600C9D3K2&sp=all&pid=703289
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2011 - 07:33 #14
husk at teste dem - de kunne jo være med fejl og så skal forretningen bytte dem
man kan som regel bruge andre mærker - det kommer jo lidt an på hvad bundkortet understøtter men ellers er det en god regel at lytte til sælgeren og deres erfaringer med andre mærker

m.v.h
Avatar billede cone63 Juniormester
28. februar 2011 - 07:59 #15
PC er lige nøjagtig over 2 år så garanti er der ikke mere af, medmindre Kingston har udvidet garanti.

Bundkort æder vist alle DDR3 RAM, er mere i tvivl om et nyt KHX1600C9D3K2 modul vil arbejde sammen med det gamle KHX12800D3K2.

Men hvis det kun koster 400kr for to nye, så nupper jeg dem. Gider ikke bøvle med at det gamle står af om en måned.
Avatar billede kim-olsen Nybegynder
28. februar 2011 - 15:13 #16
Hvis alt fejler kan det også være strømforsyningen.
Nye pci express kort bruger meget strøm specielt i grafik tunge spil
og hvis din strømforsyning har ligget på grænsen kan tolerancen have blevet forringet nu. Jeg ville ikke satse på en under 750W.

Det er meget sjældent ram står af. så skal du have haft det ude og pillet på det evt ?

Mvh
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2011 - 15:32 #17
nej det er ikke sjældent ram står af men sker af og til
ram bliver ret varme og kan sagtens stå af så køl dem af med en køler - koster et par hundrede kr.

en ramkreds kan kan godt være fejlbefængt fra starten af men ikke vise det ret ofte men kan pludselig begynde på det

men so mregel er det en fejl i produktionen og man bør altid teste nye ram for at udelukke det

vi bruger kommentar herinde til vi bliver bedt om at lægge et svar spørgeren accepterer
det er ikke forbudt at bruge svar men minder lidt om fiskeri af point

m.v.h
Avatar billede cone63 Juniormester
28. februar 2011 - 20:49 #18
Det forstår jeg ikke noget af:

Siden jeg fjernede det ene ram modul har jeg kun kørt den ny installerede win7. Her til aften ville jeg så prøve at spille det spil der fejlede, men Steam ville ikke starte op (sker ikke noget når det startes)

Nåh, så prøver jeg da bare den "gamle" WinXP installation, så jeg genstarter PC, men da jeg kommer til login skærm er mus og tastatur "slukket" er er ikke lys i som om de ikke er forbundet (begge kablet, USB). trækker stik til mus og tastatur ud og ind igen og så virker de. PC ikke crashet (endnu).

Meget mystisk
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2011 - 08:15 #19
kunne jo skyldes at spillet mangler lidt ram eller at der skal rodes med med personlige indstillinger til graffikkortet

hvis du har 2 klodser i og den ene er der fejl på og man fjerner den mangler der jo den mængde ram i maskinen det betyder ikke at den ikke kan køre men at den bliver meget langsommere da den skal bruge harddisken som memory til at skrive til
det kan være derfor spillet ikke vil køre

du skal forholde dig til ram først
Avatar billede cone63 Juniormester
01. marts 2011 - 20:17 #20
rammen er også bestilt - så må vi se hvad der sker når den kommer.
Avatar billede cone63 Juniormester
08. marts 2011 - 20:43 #21
Har fået de nye RAM moduler, og PC kører rigtig godt og stabilt. Det er lidt som om den er blevet hurtigere selvom de nye RAM har samme specs.

Spillet crasher stadig, men som det eneste - så der må være noget galt med spillet. Prøver med en ny WinXP og ser hvad der sker.

Treatmenice: du var tættest på, så du får pointene ;-)
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2011 - 07:34 #22
ok

test altid nye ram - selv dem kan der være fejl på

det du bør gøre er at opdatere alt på din pc og det gælder også bios der styrer alt hardware

dine drivere kan du opdatere med slimdrivers

http://www.driverupdate.net/

den beder om at slå update fra og lave et backup og det gør du bare - den slår update til igen

m.v.h