Avatar billede hlt Juniormester
21. februar 2011 - 13:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Er ASP helt dødt?

Hej, Jeg har lige et spørgsmål ang. ASP. Jeg har lige sat en windows 2008 server op. Og der virkede det faktisk som om at man var ved at lukke ned for classic asp. I hvertfald var det ikke som standard sat op i ISS'en. Er der nogen der ved om Microsoft helt agter at lukke det eller om det kører videre lidt endnu. Her tænker jeg mest på om man lukker sikkerhedshuller osv.
Mvh
Henrik
Avatar billede softspot Forsker
21. februar 2011 - 13:21 #1
Jeg ved det faktisk ikke med 100% sikkerhed, men der er i det mindste ikke sket nogen udvikling af Classic ASP som framework de sidste mange år. Jeg tror ikke decideret det er ASP der har sikkerhedshuller, men er mere tilbøjelig til at tro det er måden det bruges på der giver problemer (eller har du andre erfaringer?).

Bort set fra det, var det så ikke også sådan på Windows Server 2003, at man skulle tilvælge de teknologier man ville have åbnet for på serveren, når den lige var installeret. Det er vel mere en sikkerhedsstrategi fra Microsofts side end det er et signal om præferencer... selvom der nok ikke er så meget tvivl om at Classic ASP ikke er det mest oplagte valg til nyudvikling...
Avatar billede hlt Juniormester
21. februar 2011 - 13:40 #2
Jeg kan ikke helt huske om man skulle vælge det på en windows 2003. Jeg mente egentligt at det var installeret som standard. Men det er selvfølgelig et stykke tid siden jeg satte sådan en op.
Grunden til at jeg spørger, er at jeg kan ikke rigtig finde noget på det på nettet. Og ifølge microsoft selv, så skal man kun bruge asp hvis man har "gamle" sites, men hvis man skal nyudvikle, skal man bruge asp.net.
Men det kan godt være at jeg overtolker det. Men det er måske ikke helt forkert. Nu har man asp.net, og på et tidspunkt udgår asp jo. Det er selvfølgelig svært at spå om. Så jeg tænkte at der måske var nogen herinde som vidste lidt mere om det end jeg gør.
Avatar billede softspot Forsker
21. februar 2011 - 13:55 #3
Jeg tror ikke (men det er min egen overbevisning), at Microsoft lukker ned for ASP lige med det samme, da der stadig kører en del sites på dette. Men det er vist ret sikkert, at der ikke sker, eller kommer til at ske, nogen udvikling på den front længere.

ASP.NET er, som jeg ser det, helt klart fremtiden for Microsoft og .NET er vist også involveret i de fleste ting Microsoft foretager sig (såvidt jeg lige kan se).
Avatar billede hlt Juniormester
21. februar 2011 - 17:17 #4
Nej de lukker nok ikke ned for det, men jeg tror også som du skriver, at der nok ikke sker mere på asp. Og så kan man jo godt sige at ASP er på vej til at dø.
Avatar billede webroot Nybegynder
25. februar 2011 - 11:19 #5
I vil men at ASP 3.0 er på vej i graven. ASP.net udkom i Januar 2002 er nu i version 4, og der er ikke blevet lavet noget på ASP 3.0 efter 2002, så hvis man ikke allerede er flyttet over så er det vist på side. Lige som hvis man køre med en IE6 som også er et levn fra fortiden.
Avatar billede hlt Juniormester
11. december 2011 - 18:23 #6
Lukker denne.