Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
19. februar 2011 - 14:36 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Defekt bundkort, har andet taget skade?

Hej alle,

Jeg har en pc primært bestående af:
Intel E6750
ASUS P5K-E WIFI-AP
Inno3D 8800 GTS
2x2 GB A-Data DDR2 dual channel ram.

Den har haft lidt problemer med at den ikke ville starte efter længere tids afbrydelse fra 220v. Men er sikkert en lyt der skal lades op før den vil starte.
Og den har længe sendt noget støj ud via lydkortet når den har været slukket. Derudover har den kørt fint.

Men problemerne er kommet den seneste tid, den har lejlighedsvis ikke kunnet få en IP-adresse fra DHCP, men i torsdags fandt jeg ud af at den havde "mistet" MAC-adressen, da jeg ændrede denne virkede det fint igen.

Igår kunne den så ikke starte igen, den havde ikke været afbrudt, og der er ikke noget der har indvirket på den siden torsdag. Jeg har prøvet at starte den op kun med bundkort og cpu. Den reagerer ikke.
Der er lys i dioden på bundkortet, strømforsyningen virker fint i andre computere. jeg har prøvet en anden kontakt til power-knappen.
Jeg har prøvet at cleare CMOS, jeg har prøvet med en enkelt ram-stang, jeg har prøvet kun med grafikkortet. Og kun med ram.

Er der en mulighed for at CPU også har taget skade?
Har i hørt om symptomerne før?

Jeg ender nok med at købe en ny computer alligevel, men jeg vil helst ikke lade det andet gå til spilde, det er jo stadig en ok pc. Men jeg vil ikke investere i et andet bundkort, hvis der kan være en risiko for at CPU eller andet også har taget skade.

Jeg forstår bare ikke hvad der er gået galt, jeg er klar over der nok er nogle komponenter der har set bedre dage på bundkortet, men det tyder på at der nok er en elektrolyt eller lignende, der har udtjent sin levetid...

Men umiddelbart kan dette bundkort vel bruges som en "afløser" for det gamle, hvis bare det skal op at køre som en sekundær pc. Selvom det ikke har ret mange af de features det andet kort havde:
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?model=g31m-vs2
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4195150

Det er i hvert tilfælde det billigste kort jeg lige kan finde. Jeg tror ikke jeg vil ofre penge på et andet tilsvarende kort, på en ældre pc som denne.

Nogen forslag til hvad jeg kan have overset?
Eller forslag til hvad jeg ellers kan gøre?
Avatar billede bedt Nybegynder
19. februar 2011 - 14:54 #1
Hej

Det er ret usandsynligt at CPU´en har taget skade. Det er et sjældent syn, at en CPU er defekt, med mindre man har mishandlet den med overclocking, dårlig køling eller lignende.

Du kan ikke starte pc´en kun med Grafikkort, CPU, og Bundkort. Der skal være RAM i også. Omvendt, kan du heller ikke starte op uden grafikkort, hvis der ikke er VGA/DVI port på bundkortet. (med mindre selvfølgelig du benytter en hjemmebrygget bios, der sender info via console porten.)

Men det lyder som om dit bundkort er defekt!
Avatar billede mramager Nybegynder
19. februar 2011 - 15:15 #2
Hej

Ved ikke om mit svar kan bruge til noget i din situation, men kan oplyse, at jeg for lidt tid siden oplevede, at min computer gik i sort... Kunne slet ikke starte den igen. Fik den til reparation. Det viste sig at være fejl i grafik-chip. Jeg fik den tilbage, men har oplevet et par gange, at computeren går i sort efter længere brug af den. Men den kan godt starte op igen efter et stykke tid.

Så måske noget med chip-grafikken. Dem der lavede min computer fortalte, at flere har oplevet den her type fejl i en bærbar computer.
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
19. februar 2011 - 16:56 #3
bedt >> Jeg er godt klar over at det er sjældent at CPU tager skade. Jeg har aldrig overclocket denne maskine, så den er bestemt ikke blevet mishandlet.

Jeg søger ikke engang at starte den op i mit operativ-system, jeg søgte bare en reaktion. Du kan som regel fejlfinde med bip-koderne fra bundkortet, hvis du tager ram/grafikkort eller andet ud. Men jeg er ret sikker på at hverken grafikkort eller ram fejler noget. I så fald skulle den gerne komme med en fejlmelding i stedet.

Jeg er dog overrasket over symptomerne, derfor opretter jeg dette indlæg, da jeg ikke har oplevet noget lignende før.
Jeg skulle nok overveje at købe et billigt bundkort, bare for at få den op at køre igen.

mramager >> Det skal lige siges at dette er en stationær computer, jeg har set de symptomer du beskriver på bærbare. De har bestemt nogle svagheder, men det kommer tit af at de har meget lidt "plads", så varmen bliver et større problem end det gør for de stationære systemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2011 - 17:23 #4
Prøv at opvarme bundkortet en smule der hvor lytterne sidder med en hårtørrer. De er sikkert udtørrede, og har mistet deres elektriske egenskaber.
En lille forvarmning kan nogle gange vække dem til live midlertidigt.
Har selv en gammel pc fra 1999 der skal opvarmes før den vil starte. Gør jeg det ikke kommer der mærkelige summelyde fra bundkortet.
Men du skal ikke blive ved med at gøre det hvis du vil passe på de andre dele. Disse lytter kan på et tidspunkt kortslutte, og så ved man ikke hvilken skade der så følger.
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
19. februar 2011 - 18:16 #5
220661 >> SÅ tror jeg hellere jeg skrotter bundkortet, så dyrt er et nyt heller ikke :-)

Jeg har dog overvejet en helt ny computer, jeg syntes Asus' Sabertooth bundkort ser spændende ud. Jeg undrer mig bare over at der ikke er nogle bundkort med P67 og tripple channel...
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2011 - 18:23 #6
Det var jo kun for at du kunne tjekke om resten af din hardware var ok FØR du købte nyt bundkort, at jeg skrev #4.
At opvarme bundkortet er jo kun en nødløsning. Jeg bruger heller ikke selv min gamle pc længere, da jeg har fået det ud af den som jeg ville.
Avatar billede bedt Nybegynder
20. februar 2011 - 00:50 #7
#3 Jeg forstå dig.

Men hvis du tager grafikkortet ud, vil den bare fejlmelde med bibkoderne, at der mangler et grafikkort. Og på samme måde, vil den ved manglende RAM fejlmelde dette!

Har du ikke mulighed for at teste CPU, RAM og Grafikkort i en af de andre computere du har ?
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
20. februar 2011 - 11:36 #8
#7 Det var lige nøjagtig mit formål med at tage delene ud, så jeg kunne høre om der var liv.

MEN der er intet liv, jeg har mistanke til at det er i strømforsyningsdelen på bundkortet at der er noget galt. Det vil passe med støj på lydkort, og det faktum at bundkortet overhovedet ikke reagerer.

Jeg har desværre ikke andre pc'er med PCI-e eller LGA775 tilgængelig for tiden, derfor kan jeg ikke teste dette. De andre computere er vist nærmere noget oldtidsfund bestående af:
- P4 3.0 Ghz (brugte jeg til at teste PSU).
- AMD 1.8 Ghz og så noget endnu ældre som bare venter på at blive kørt på skrotten).

Jeg overvejer kraftigt at finde et m-ATX bundkort, og så bruge disse dele til en HTPC af en art. Så må jeg se mig om efter en anden pc, men det er ikke blevet billigere.

Jeg vil godt dele pointsene mellem 220661 og bedt.
Jeg tror ikke jeg finder ud af andet end at mit bundkort desværre er dødt...

Jeg har overvejet følgende setup som afløser, det skal helst kunne sparke fra sig til de fleste opgaver almindelige opgaver, og så spille en gang i mellem.
Jeg bruger den også til database og programmerings opgaver.

Dette grafikkort har jeg læst godt om, det ligger rimeligt prissat, og det er ikke highend (jeg spiller ikke så meget)
ASUS ENGTX560 Ti DCII/2DI/1GD5 (1 GB)
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4677909

Jeg kan godt lide at bundkortet har nogle fede features, og jeg vil gerne have eSata, Firewire, Sata6, PCIe 2.0 x16, samt USB 3.0.
ASUS SABERTOOTH P67
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4666318

Jeg har gode erfaringer med min CP-520, og vil derfor følge dette, jeg ved den måske er "overkill", men så er det ikke begrænsningen foreløbig, jeg vil ærgre mig ved at spare penge på PSU, hvis det kan blive en begrænsning. Den er modulær, og jeg kan godt lide Chill Innovations.
Chill CP-1000M
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=452072

To ram-stænger, da bundkortet understøtter dual channel, jeg har kun fundet x58-bundkort med tripple channel.
Corsair Vengeance 2 x 4 GB
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4413466

To af disse diske i raid, de ser ud til at have en god performance, jeg har dog ikke lige læst om deres stabilitet. Jeg søger en god hastighed på disse, men uden at smide for mange penge efter det (til fx. SSD diske)
Seagate Barracuda 7200.12 1 TB
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4606858

Budget-kabinet, den har lidt mangler, men ser fint ud, alt andet lige kan jeg bruge den til en eventuel HTPC, da jeg er ret godt tilfreds med mit AOpen H600B, men jeg ville nok gerne have et kabinet der var modulært igen.
Antec Three Hundred - EU
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=441265

Jeg skal have en DVD-brænder igen, men jeg vil nok gerne have muligheden for at læse Bluray, når nu jeg er igang, det skal bare være det billigste, og der er dette noget af det billigste.
LG CH10LS20 Super Multi Blue
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=820895

Processor kan jeg ikke rigtig bestemme mig, jeg overvejer disse:
http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=4606780;4606781;4606782;4606783

Jeg er ret sikker på det skal være Core i5 eller Core i7, forskellen er så vidt jeg kan se hyperthreading eller ej. Jeg er bare i tvivl om man skal vælge det til eller fra?
Muligvis kan jeg nøjes med mindre CPU, men jeg vil gerne have Socket 1155, da jeg vil føle at jeg køber gårsdagens computer ved at købe en Socket 1366 ...

Har i en ide til hvor jeg burde spare pengene, da spil ikke er det primære formål?
Eller hvor man eventuelt skal bruge lidt flere penge?
Avatar billede bedt Nybegynder
20. februar 2011 - 16:31 #9
Socket 1366 er da bedre end 1155. Det understøtter kraftigere CPU´er, og Tripple Channel RAM, hvor du kun får dual channel på mellemklasse systemerne.

Men det er jo en smagssag.

Du kan jo også vente på Socket 2011. Dog er der ingen specifikationer, eller udgivelses dato på dette.
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
20. februar 2011 - 16:47 #10
Øh... det er 1155 ikke 1156 jeg snakker om ...

Core i7 til Socket 1155 er jo anden generations Core i7 der forbruger 95W mod tidligere 130W og kører 32nm fremfor 45nm teknologi?

Du kan se en sammenligning her: http://ark.intel.com/Compare.aspx?ids=37151,52213

Men ja, det er ved at være forvirrende, jeg har for nylig bygget et par X58 baseret computer til min bror og en kammerat, men det var også til gaming, og før SandyBridge kom frem...
Avatar billede bedt Nybegynder
20. februar 2011 - 17:08 #11
Måske jeg tager fejl. Jeg har ikke prøvet nogle af dem.

Men 1155 understøtter stadig ikke tripple channel, og har dermed mindre båndbredde på hukommelsen. Om dette er afgørende kan jeg så ikke sige.
Du har ret i at det er en mindre arkitektur, og dermed overclocker det sikkert bedre, om ikke andet, så med luft køling i hvert fald, i forhold til 1366.

Desværre ved vi jo ikke hvornår Socket 2011 kommer på markedet, og i så fald, hvad dette måtte indeholde af nye features.

Socket 1155 er temmelig dyrt, og det er svært at se hvor meget gevindst der måtte være i det. Men som jeg siger, så er det jo nok også lidt en smagssag.

Under alle omstændigheder, så vil det system du overvejer der, overgå det gamle du havde med mange længder!
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
20. februar 2011 - 17:56 #12
Det vil helt sikkert overgå det gamle, det var jo også meningen.

Men jeg syntes det er blevet mindre gennemskueligt hvordan man skal sætte sin nye pc op. Jeg havde ikke ret meget bøvl med det bare for et par år siden. Jeg har bygget flere pc'er i mellemtiden, men der var det nemt at man havde de to sockets 1156 og 1366, og de var nemme at kende forskel på. Det er blevet lidt sværere efter 1155 er kommet...

Men tak. Som sagt er jeg klar til at dele pointsene, hvis jeg får nogle "svar".
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2011 - 17:59 #13
svar
Avatar billede bedt Nybegynder
20. februar 2011 - 18:15 #14
Jeg vil give dig ret.

Her er mit svar.
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
05. marts 2011 - 11:24 #15
Til information:

Det var ikke bundkortet der fejlede noget, det nye bundkort jeg bestilte (Zotac G43ITX-A-E), havde ingen effekt. Jeg lånte så en anden PSU, og så virkede det igen. Den gamle strømforsyning virkede også i den anden computer... De første to gange den startede, så døde den helt, jeg har så fået fat i en PSU-tester, og den giver ingen udslag, så det er min PSU der har hængt i bremsen, og har været lige ved at dø, og nu er den helt død.

Så nu har jeg et ekstra bundkort og GFX som jeg ikke kan bruge til så meget... Jeg regner med at beholde det nye bundkort, og så bruge pc'en som HTPC i stedet.