Avatar billede zkill Nybegynder
18. februar 2011 - 19:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Erhverv reklamationsret rettigheder og hjælp

Hej Eksperten,

Jeg købte for 5 uger siden en Macbook hos humac..
Efter jeg har fået den op og køre opdater jeg to små ridser i skærmen..

Jeg får den efter et par dage afleveret til humac og han skriver ned at kunden opdager to ridser i skærmen da han kommer hjem..
Macen blivr indleveret til tjek, om de vil lave det på garantien/reklamationen.. efter 3 uger får jeg en mail om at de ikke vil lave det, da de vurdere at skaden er selvforskyldt.

Jeg mener dog at ifølge købeloven, skal de kunne bevise at skaden er selvforskyldt og ikke er forkommet før køb.

Da pcen er købt til erhverv, aner jeg ikke om forbrugerklagenævnet hjælper med saadan en afgørelse? Jeg var nede og købe den på et firma-kort og derfor ikke gennem deres erhverv side.

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad man kan gøre eller hvem man skal kontakte?
For det kan ikke passe man køber et produkt til 13000 og så lige skal ofre 5000 ekstra pga. en fabriskfejl.

Mvh.
Zkill
Avatar billede claes57 Ekspert
18. februar 2011 - 19:18 #1
til erhverv er du b2b-handler og ikke omfattet af købeloven.

Og - btw - din pc er ikke omfattet af din husstandsforsikring, da moms er fratrukket - du skal have en speciel firmaforsikring.

Så det er ikke altid smart at købe over firmaet.
Avatar billede zkill Nybegynder
18. februar 2011 - 19:21 #2
Okay, efter hvad jeg har læst, er den omfattet af købeloven, med mindre andet er tydeligt oplyst ved købe af produktet.

Og regnede heller ikke lige med at min egen forsikring dækkede, da det nemlig er et arbejds produkt.
Avatar billede zkill Nybegynder
18. februar 2011 - 19:26 #3
http://www.danskerhverv.dk/Raadgivning/Erhvervsjura/Koebeloven/Sider/BtB.aspx

Ud fra det jeg læser, glæder købeloven, da jeg ikke har lavet anden aftale med leverandøren, da jeg var nede i butikken og købe produktet, som en hver anden forbruger.
Altså forstået i den forstand, det er ikke en leverandør vi bestiller produkter ved eller har aftale med.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. februar 2011 - 19:36 #4
Det er ikke et b2b køb.
At du har købt den på firmakort har intet at sige i den forbindelse.

Men 5 uger er der gået, så deres afgørelse er ok. Ridserne kan ikke genere ret meget når der går så lang tid fra køb til du ser dem + det tæller heller ikke i din favør, at der går så lang tid da du sagtens selv kan have lavet dem.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. februar 2011 - 19:38 #5
Og regnede heller ikke lige med at min egen forsikring dækkede, da det nemlig er et arbejds produkt.

Hvis du selv har betalt den, gælder din egen forsikring. Også hvis du har ret til at bruge den hjemme hos dig selv.
Avatar billede zkill Nybegynder
18. februar 2011 - 19:57 #6
Altså den er købt på firmakort til firma brug.. så er det vel b2b?

Der gik 14 dage fra jeg fik pcen til jeg var nede med fejlen, da jeg ikke havde tid til at bruge pcen istarten og da jeg brugte den og opdagede fejlen, havde jeg ikke tid til at komme ned til dem, med den.
5uger er fordi humac har haft den hos dem i 3 uger nu.

Man ser kun ridserne når skærmen er slukket og jeg sidder ik lige og nærstudere alt.. har arbejdet med it i en del år nu og åbner bare pcen og kommer tilbage efter den er startet op.. og bruger den.. og ja, lukker skærmen når jeg ik bruger den.. så kigger ik så meget på et slukket skærm for ridser.. (Åbenbart noget man skal til at gøre fremover!) og nej som sådan gener ridserne ikke, da de er meget små, meen hvem gider købe et produkt med ridser i?
Avatar billede pstidsen Novice
18. februar 2011 - 22:07 #7
og så lige skal ofre 5000 ekstra pga. en fabriskfejl.

Hvis det ikke generer, hvorfor så ofre 5000? Kan godt se det er træls, hvis du har købt en pc med ridser, men hvis de ikke vil dække det, ja så er det ærgerligt, ellers må du selv gribe til lommerne....
Avatar billede zkill Nybegynder
18. februar 2011 - 22:17 #8
jah, det er jo en mulighed.. synes bare det utroligt man kan opleve sådan noget og så intet gøre.. og bare fordi man ik var nede med den dagen efter, fordi man har travlt på arbejde.
man skal jo sådan set pakke den ud i butikken og tjekke den foran ekspedienten, for at være sikker..
Men jah, der ik meget der tyder på at deres valgt kan ændres.. synes bare man bliver bitter over sådan noget.. skal ihvertfald ikke købe mac produkter igen, hvis de kommer med sådanne fejl..
Avatar billede zkill Nybegynder
14. marts 2011 - 05:34 #10
sry.. ikke lige haft mulighed for at komme på..