Avatar billede Niharas Nybegynder
18. februar 2011 - 12:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Mini UPS til router

Jeg mangler en billig UPS løsning til min router, der skal forsynes med 5V/2,5A.

Jeg har 4stk. almindelige 1,2V genopladelige batterier på hver 2100 mA (2,1A), som jeg påtænker at serieforbinde og sætte imellem router og omformer. Vil det blive for risikabelt og kan det i det hele taget lade sig gøre? Evt. alternative løsninger søges...
Avatar billede killer_bee Nybegynder
18. februar 2011 - 12:24 #1
jeg tænker bare hvad skal du bruge en UPS på en router til?? .. altså hvis der er ikke støm på de ting som skal bruge routeren så er det vel ligemeget at der er UPS på den?? ... eller .. misforstår jeg noget?
Avatar billede magic-mouse Novice
18. februar 2011 - 12:30 #2
@Killer_bee: Laptops har batteri. Routeren kan være trådløst. Telefon signalet bærer selv strømmen.

@Niharas: Du ved at batterier kan eksplodere hvis de behandles forkert? Du skal for det første have en ensretter på batterierne, samt over opladnings beskyttelse. Så skal du have et relæ som aktiveres når strømmen går....

Med andre ord. "bare" sætte 4 batterier i serie til en router, er en billig løsning til at brænde sit hus ned. Men i sidste ende tror jeg det er bedre at investere i et CE mærket produkt.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
18. februar 2011 - 13:28 #3
#2 ... magic-mouse ... ja tænkte ikke på laptops ... og ja hvis man skal lave det så skal det være ordenligt .. men tror stadig at hvis det er til hjemme brug og ens støm går så er det med at komme på nettet nok den mindste problem :D ... men ja kan være det er bare mig.
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
18. februar 2011 - 13:33 #4
Det er korrekt med relæet, men det at brænde huset af med små batterier er Overkill.

Strømforsyningen skal gå via en lille kasse som rummer et relæ de 4 akkumulatorer samt 2 dioder (* Schottky dioder som har et lille spændingsfald)eventuelt en LED for indikation af lysnetforsyning. En indgangsconnektor, samt en ledning med passende stik.

Relæets spole sættes parallelt over forsyningsspændingen (relæspolen skal passe spændingsmæssigt til forsyningsspændingen strøm kan eventuelt justeres med en modstand)
Relæet skal have 1 indgang og to (omskiftelige udgange)

Stel føres lige igennem til udgangsstikkets stel.

+ Føres via spolens + til det af relæets udgangsben der er on når relæet er trukket
Fra samme punkt laves der en forbindelse via en diode* i lederetningen til + på serieforbindelsen af akkumolatorer - føres til stel.

Relæts andet ben (det der er off) forbindes via den anden diode (i strømmens nuværende lederetning) til 5 volts punktet på akkumolatorene (der hvor diode 1 eer loddet på akkumolatorene.

Relæets tunge (indgangsben) forbindes til + på forsyningsledningen til Router.

Eventuelt sættes der en LED parallelt over (med en passende formodstand) indgangsspændingen.

*Dioderne er først og fremmest for beskytelse, der kan også udbygges med 2,5 ampere sikringer.

kan også erstattes af en fieldeffekt transistor men så bliver det mere kompliceret at bygge og kræver et decideret diagram.
Avatar billede Niharas Nybegynder
18. februar 2011 - 20:53 #5
Tak for det gode og uddybende svar.

Har lige tegnet det op, som du skriver og det er jo egentlig ret enkelt.

Er det så korrekt at min router vil kunne holdes i live i ca. 30-45min ved strømsvigt med 4x2100mA batterier?... (Smider nok 4 ekstra på parallelt).

Kan spændingen bliver for høj på batterierne, når nu de er fuldt opladet og vil routeren kunne tage skade af spændingsfaldet på batterierne?

Min webserver er en bærbar, der holder strøm minimum en time og fiberboksen har indbygget batteri til 2-3 timer. Desværre dør min router pt. ved strømsvigt, så det er ikke meget værd.
Avatar billede magic-mouse Novice
21. februar 2011 - 08:51 #6
Det er ikke overkill at den kan brænde huset af.

Har en NIMH pakke til RC, som har ligget til ladning uden afbryder, det lykkedes mig at få den så varm så den beskyttende plastic rundt den begyndte at brænde, ligger den nær plast kabler eller en router, så har man et godt anlæg for at brænde huset ned.

Men ved alt held var min batteripakke under opsyn så der skete ikke noget, dog skulle det være kedeligt at have 4 batterier til en router under opsyn hele tiden.

Der er en årsag til at elektronik skal CE mærkes.