Avatar billede lapo Nybegynder
16. februar 2011 - 23:45 Der er 4 kommentarer

Ny PC

Der er efterhånden mange typer PC'er i butikerne, så er det svært at finde og vælge den rigtige.

Jeg vil gerne spørge de erfarende om de ved, hvad skal man tage hensyn til, angående processoren, harddisken, grafikkortet, lydkortet, RAM'en, osv..
Alle disse komponenter har mange data, derfor kan det være lidt svært.
Jeg skal bruge PC'en hjemme, til både audio og video og tekstbehandling.

jeg vil være meget taknemlig at høre fra nogen.
Venlig hilsen.
Avatar billede kimtheman Novice
17. februar 2011 - 00:56 #1
Tja det bedste og nemmeste er. At man beslutter hvad man Max vil bruge af penge og med dette udgangspunkt der finder man det bedste hardware man kan få for de penge.

Der findes så meget forskelligt derude til så mange forskellige priser. Og det hele vil så være ligemeget hvis du f.eks. kun ville bruge 2500kr ik.

Men ellers stærk processor, hurtigt grafikkort, hurtige ram ...og man kunne blive ved. Men det hele handler om penge så....
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
17. februar 2011 - 04:36 #2
Kimtheman har ret. Det er kun økonomien der sætter grænser for hvad vi gerne vil anbefale.

Vil dog sige at for ca. 2500,- 3000,- får du en rimelig fin pc der sagtens kan hvad du stiller af krav. Til 5-6000,- får du til gengæld en ret sej sag der er endnu bedre til din audio og video og for eks. spil. Men for ca. 10.000,- så får du en total fed Home Entertainment Computer med hele svineriet i det sidste nye skrig..

(Går ud fra du mente stationær PC og at skærm kommer udover, især på den billige af dem)

Det er alt sammen smag og behag og et spørgsmål om lommepenge :o)

Hvad du så skal vælge.. Det er nærmest umuligt at svare på. Jeg synes at med mindre du har tænkt dig selv at bygge din drømme pc med helt specielle og udvalgte komponenter så skal du hellere gå efter et godt tilbud.

CPU : AMD eller Intel er ligemeget med dine specs. MINIMUM noget dualcore på 2,5-3GHz som Intel core2duo eller  men meget hellere quad-core/fire kerner på ca samme GHz.

RAM : 4GB eller mere på en moderne PC.
*og en 64bit win7 for at kunne udnytte det.

Lydkort er ligemeget. De er alle sammen med digital udgang og 5.1 eller 7.1 surround, hvis man gider købe højttalerne.

Harddisk. Minimum 500GB men 1TB er også fint. HDD er ikke så vigtig for ekstra kan købes fra 350,- og puttes i PC'en på 5 min.

Grafikkortet. Der er næsten kun 2 slags. NVidia & ATI. Ved tilbud så er der nok grafikkort med og det vil garanteret være et helt fint kort. NVidia er nok mest kendt men personligt er jeg ikke så glad for NVidia så synes ATI er mindst lige så godt.Sørg bare for at Grafik kortet har nok ram. Gerne 500MB eller mere.

Hvis du vælger et mærke (HP,Dell osv) får du nok en lidt bedre samlet oplevelse. (Support er bedre og driver+download som regel nemmere) Vælger du en uden kendt mærke på kassen sparer du lidt til gengæld må selv arbejde lidt for at finde alle de nyeste ting til din PC.

Jeg ville selv tage en Intel I5 3,2GHz med min. 4GB< Ram og et  Grafikkort med 1GB Ram. Med de komponenter så skal resten af indholdet også nok være fint. Sådan en koster fra ca 4000,- og opefter.
Avatar billede gaiacph Nybegynder
17. februar 2011 - 09:02 #3
Vi er enige om at du med "PC" mener en stationær?

Jeg ville personligt altid vælge at samle selv. De gange jeg har siddet og kigget butikkernes (Som f.eks. Fona) kataloger igennem synes jeg altid der ser ud til at være "flaskehalse" i deres systemer. F.eks. Fin processor og RAM, men til gengæld et dårligt grafikkort, etc.

Og så får du jo SÅ meget mere for pengene ved "saml selv".

Hvis du ikke kan/gider/kender nogen så tag et kig på sider som:

http://www.topdata.dk
http://www.mm-vision.dk

De samler og leverer lige til døren. Og de har også "færdigdesignede" modeller hvis du ikke tør begive dig ud i at skulle vælge delene selv. Forskellen er bare at deres sammensætning af hardware oftest er meget bedre balanceret end dem i butikkerne.

I forhold til sikkerhed/garanti osv. har jeg iøvrigt kun super gode erfaringer. Bedre end ved computere købt i butikker, hvor forhandler og producent oftest bruger mere eneri på at skændes om ansvar.
Opstår der problemer tager de den tilbage med det samme og reparerer den. I tilfælde af defekt hardware udskifter de også altid uden spørgsmål i din 2 års garanti-periode.

Har som sagt kun gode ting at sige om disse to forhandlere, så tag et kig på det. Du kan få meget bedre service og mere for pengene der end i en af de klassiske butikker.

PS. De har endda klassificeret computerne for dig, så du kan vælge kategorier efter behov så som; "Familie PC", "Gaming PC", "Extreme Gaming PC", osv.
Avatar billede lapo Nybegynder
17. februar 2011 - 14:21 #4
Kære venner
Mange tak for jeres svar og hjælp.
Mine spørgsmål var mest om computerens forskellige komponenters data.
f.eks. RAM'ens frekvens, grafikkortets størrelse og type, bundkortets data og kvalitet, lydkortets lydkvalitet og RAM, støjniveau, og holdbarheden.

Jeg har siden 1995 købt 4 PC'er. Den bedste var den første som jeg købte i 1995. det var en Olivetti PC med Windows 3.11. Jeg opgraderede det senere til Windows 95, men efterhånden kunne det ikke bruges til ret meget.
Men generelt blev PC'erne med tidens løb langsommere og komponenterne blev slidte.
Denne gang vil jeg ofre lidt ekstra og købe PC'en i en troværdig og kvalitets butik. . . Det er derfor jeg vil vide lidt mere om komponenternes data.

Tak for hjælpen igen.
Med venlig hilsen.