Avatar billede Tamb111 Nybegynder
15. februar 2011 - 08:47 Der er 10 kommentarer

HTML adgangskode

Hej

Jeg skal bruge en simpel html adgangskode til en hjemmeside.

Tanken er man kommer ind til en tom side hvor kun brugernavn og adgangskode skal defineres.

Når kode og brugernavn er godkendt, skal html koden videresende bruger til den korrekte hjemmeside.

Der må gerne være forskellige brugere og passwords.

Hilsen
Tamb
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. februar 2011 - 09:20 #1
Det kan du ikke lave i ren html.
Så skal du kigge på noget serverside script.
F.eks. asp(.net), php, jsp etc...
Avatar billede pstidsen Novice
15. februar 2011 - 09:59 #2
Avatar billede Hvepse Nybegynder
15. februar 2011 - 10:06 #3
Du kan bruge PHP til at tjekke en database om brugeren har indtastet et korrekt brugernavn og kodeord.

Koden kunne måske så således ud:

<?php
//Start en session.
session_start();

//Opret forbindelse til din database.
$conn = mysql_connect("host", "db_brugernavn", "db_password") or die mysql_error();
mysql_select_db("db_navn", $conn) or die mysql_error();

//Tjek om brugeren har trykket på submit knappen (submit knappen skal have navnet submit her).
if (isset($_POST["submit"])) {

  //sikrer inputtet mod sql injections og gem dem i variabler.
  $brugernavn = mysql_real_escape_string($_POST["brugernavn"]); //Navnet på 1. input felt er brugernavn.
  $kodeord = mysql_real_escape_string($_POST["kodeord"]); //Navnet på 2. input felt er kodeord.

  //Sikrer kodeordet mod direkte genkendelighed i databasen med envejskryptering.
  $kodeord = sha1($kodeord);

  //Hent vores data fra databasen, og sammenlign dem med bruger inputtet.
  $data = mysql_query("SELECT * FROM bruger_tabel WHERE brugernavn='$brugernavn' AND kodeord='$kodeord' ");
  $row = mysql_fetch_array($data);

  //Tjek om brugernavn og kodeord virkelig passer sammen.
  if (strcmp($row["brugernavn"], $brugernavn) == 0 && strcmp($row["kodeord"], $kodeord) == 0) {
      $_SESSION["logget_ind"] = 1;
      $_SESSION["bruger_id"] = $row["id"];
    header("Location: din_side.php");
  } else {
      echo "Der skete en fejl. Prøv venligst igen!";
  }
?>

På logind siden skal du så bare have denne kode på alle dine restrektionssider.

<?php
  //Start session.
  session_start();

  //Tjek om vores session logget ind er sat.
  if ($_SESSION["logget_ind"] == 1) {
      //Her kan du så lave det indhold som skal vises hvis brugeren er logget ind.
  } else {
      echo "Du skal være logget ind for at se denne side";
  }
?>

Håber at dette kunne bruges til noget.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
15. februar 2011 - 10:05 #4
Eller bruge det indbyggede i IIS/apache og en 401 Challenge.

I apache skal du bruge en .htaccess fil.
I IIS skal det sættes op i IIS manager.
Avatar billede keysersoze Guru
15. februar 2011 - 11:02 #5
Hvis ikke sikkerheden er i højsædet kan det lykkedes med javascript; http://www.html.dk/scripts/javascript/00007/
Avatar billede Tamb111 Nybegynder
15. februar 2011 - 18:23 #6
Tak for jeres tilbagemeldinger.

Desværre er jeg ikke så dygtig.

Har fundet følgende "script"

- Har fået pass og username til at virke, men når dette er indtastet, hvor kan jeg skrive hvilken adresse den skal henvise til?

på forhånd tak :)

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da" lang="da">
<head>
<title>Skærmopløsning og størrelse på browservinduet</title>
</head>
<body>

<script type="text/javascript">
<!-- Dette script og mange flere -->
<!-- findes hos http://www.html.dk -->
<!-- Start

function CheckPassword() {
  var username=document.login.username.value;
  var password=document.login.password.value;
  location.href = username + password+'.htm';
}

// Slut -->
</script>

<form method="post" action="ingen_javascript.htm"
  onsubmit="CheckPassword();return false;" name="login">
<pre>
Username: <input type="text" name="test">
Password: <input type="password" name="test">
</pre>
<input type="submit" value="log på"
  onclick="CheckPassword();return false;">
</form>

</body>
</html>
Avatar billede keysersoze Guru
15. februar 2011 - 19:12 #7
det gør du i location.href i funktionen CheckPassword - det vil bare være en ufatteligt dårlig idé at gøre for så kan enhver se adressen, som det er nu kan folk uden brugernavn/adgangskode kun gætte.
Avatar billede dang Praktikant
15. februar 2011 - 23:12 #8
Hvis det bare skal være simpelt, så behøver du hverken database eller indviklede scripts, bare lav
$kode = "minkode"; i starten af siden og så søg efter den med en form !
Ikke indviklet og ikke skide sikkert, men hvis ett ikke er det storre så ville t sådan !
Avatar billede pstidsen Novice
03. april 2011 - 14:48 #10
Hallo hallo?