Avatar billede needphphelp Nybegynder
29. juli 2001 - 17:28 Der er 18 kommentarer

Diskbegrænsning - Quota

Hej jeg har en Mandrake 8 linux server stående
og har instaleret qouta så jeg kan begrænse brugernes plads
men fatter ikke hvordan jeg skal bruge det
Need complete manual =) komplet dokumentation som selv jeg forstår!!
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
29. juli 2001 - 20:56 #1
Jeg har ledt en del på linux\'s side:
http://www.linux-mandrake.com/en/

Hvis du ikke har kunnet få det til at køre optimalt kunne det være det her der er galt:
\"A conflict existed between the quota package and the nfs-utils package for Linux-Mandrake 7.1 as both provided the rpc.quotad program as well as the man page. This update corrects this problem\"
http://www.linux-mandrake.com/en/security/2000/MDKA-2000-003.php3?dis=7.1

Men ellers kan du få dokumentation (Latest Guides: Mandrake Linux 8.0 Documentation) her:
http://www.linux-mandrake.com/en/fdoc.php3

Men ellers kan du på \"main page\"
http://www.linux-mandrake.com/en/
søge i højre hjørne efter quota

Eric
Avatar billede needphphelp Nybegynder
29. juli 2001 - 21:02 #2
Jeg har fået instaleret det og det virker fint nok

meeeen hvordan helvede gør man har fundet en manual på eng men den fatter jeg ikke! hvordan gør man så der er en begrænsning på eks. 10 mb i /home/kunde/

????

daniel
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
29. juli 2001 - 21:05 #3
Iøvrigt, så har du lavet 8 spørgsmål på eksperten, og kun de 2 har du lukket(accepteret)
Var det ikke en ide at gå ind her:
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=needphphelp&i1=0&i2=0&i3=0&i4=1&i5=0&i6=0&i7=0&i8=0&i9=0&i11=0&i12=0&i13=0
og trykke ud for de gule flag, og så acceptere de svar du har fået, eksperten er bygget op omkring et point-system, hvor man uddeler point for hjælp.
Dit første spørgsmål er oprettet 20/05 2000 22:40:17 (mere end et år siden) og personerne har ikke modtaget den lille gulerod der er ved frivilligt at hjælpe andre.......Håber at have rokket med din samvittighed

Eric
Avatar billede needphphelp Nybegynder
29. juli 2001 - 21:15 #4
Ups Ja !=) det bliver gjordt nu !!
Avatar billede needphphelp Nybegynder
29. juli 2001 - 21:20 #5
Sådan =) wee *ss*
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
30. juli 2001 - 10:15 #6
Jeg er totalt grøn på linux, og leder lidt i blinde, men jeg er lidt varm på de evt. 600 point der kunne falde af.......Derfor kan det godt være jeg spørger lidt dumt!!!!

Er det FTP, vi snakker om
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
30. juli 2001 - 19:51 #7
Avatar billede needphphelp Nybegynder
30. juli 2001 - 20:01 #8
Ja lad os bare sige ftp =)

Brugerne der har FTP skal have en brgrænsning på et hvis antal MB!

Det gøres med Qouta programmet, det er instaleret kender bare ikke kommandoerne for programmet

Eks:
Quota /home/eric-pedersen -mb:10

Áltså nu er overstående noget pis jeg bare har skrevet, det virker ikke =) men hvordan gør man hvordan skal man skrive for at få det til at virke ??

daniel
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
30. juli 2001 - 20:18 #9
Her er lidt mere fra siden:
http://www.mandrakeuser.org/docs/connect/cftp2.html#test

Direkte oversat:

For at forhindre folk fra at fylde Mappen /var/ftp/incoming  kan du lave quota med:

Quotas on
DefaultQuota [bytes]

Andre quota options såsom quotaexempt (UID) tillader definering af hvem der kan uploade - hvor meget

Så det tyder på at det er quotaexempt (UID) du skal have fat i

Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
30. juli 2001 - 20:28 #10
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
30. juli 2001 - 20:30 #11
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
30. juli 2001 - 23:21 #12
Okay.....efter flere timers søgning, har jeg endeligt fundet det, ovenikøbet med screenshot!!!!

Jeg oprettede en brugerkonto på:
http://www.mandrakeuser.org/mub

og stillede samme spørgsmål som dig:
http://www.mandrakeuser.org/mub/viewtopic.php?topic=849&forum=3&0

Her står der at man bare skal oprette en brugerkonto på http://mandrakecampus.com søge efter quota, og kigge nærmere på første link......

Hvis du ikke selv gider at oprette bruger m.m. så kan jeg sende siderne til dig, bare smid en mail-adresse

Håber så dermed at dit problem er løst........
Avatar billede needphphelp Nybegynder
31. juli 2001 - 08:50 #13
Hej Eric! tak for ellers gode forsøg!
Jeg har dæsværre ikke start-X - Den grafiske brugerflade! Jeg fatter ikke de der tutorialt til opsætning i console
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
31. juli 2001 - 12:23 #14
Jeg har lavet en ny:
http://www.mandrakeuser.org/mub/viewtopic.php?topic=852&forum=3&0

Jeg ved godt at jeg har stavet quota forkert, men er der ellers noget der mangler/er forkert

Eric
Avatar billede jelzin101 Praktikant
31. juli 2001 - 12:26 #15
start x er ikke så svær igen.
du skriver (som root)
x86config

og så er resten meget godt forklaret.

håber det hjalp.
Avatar billede needphphelp Nybegynder
31. juli 2001 - 16:32 #16
Nope X!=) Har kun adgang til serverne gennem SSH
Avatar billede proguy Nybegynder
11. august 2001 - 01:59 #17
Jeg kan på det kraftigste anbefale webmin (findes på webmin.com). Det er et konfigurationsinterface (via webbrowser), der understøtter alle mulige sjove ting. Den kører med sit eget lille serverprogram, og du skal bare have perl og nogle enkelte moduler installeret for at det virker.

Er du til den mere langhårede metode, så skal du bare køre edquota <brugernavn>, herefter vil du blive smidt ind i en editor, og få mulighed at rette i kvoterne.
Du kan her både rette på blokke (antal bytes), eller inodes.
Der er både soft og hard limits. Forskellen er at en softlimit kan overskrides mens en hard limit ikke kan.

Håber du kan stille noget op med min beskrivelse.
Avatar billede nixon Juniormester
10. april 2002 - 10:09 #18