Avatar billede klanco Praktikant
13. februar 2011 - 20:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Flytte frames i Motion Tweening

Når jeg opretter en Motion Tween, vises der en start-keyframe (med en sort cirkel i framen), et forløb (markeret med blå frames) og en slut-keyframe (med et lille ruder-tegn).

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan jeg flytter på keyframes i løbet af tweeningen? Altså hvis jeg har flere keyframes i den samme Motion Tween, hvordan flytter jeg så på dem, uden at flytte hele tweeningen/tidslinjen?
Avatar billede morck Nybegynder
13. februar 2011 - 20:39 #1
Copy frame og så inset selvsamme frame igen. Ellers markér den og så herefter trække den. Skulle kunne gøre det.

- Danny
Avatar billede klanco Praktikant
13. februar 2011 - 20:43 #2
Hej Danny.
Det virker vist ikke rigtigt. Når jeg danner Motion Tweening bliver det til een lang streng, så jeg kan ikke markere den enkelte keyframe individuelt. Markeringen tager ligesom hele tidslinjen med (inden for den akutelle tweening), så hvis jeg f.eks. prøver at kopiere en keyframe, kopieres hele tweeningen... og hvis jeg prøver at slette en keyframe, slettes hele tweeningen og alle implicerede keyframes.
Giver det nogen mening? Jeg har lige erfaret (i et andet spørgsmål, jeg har fået besvaret), dette er en "ny" form for tweening. Altså at der nu er Motion Tweening (ny) og Classic Tweening (gammel)...
Avatar billede morck Nybegynder
13. februar 2011 - 21:46 #3
Så er det vidst noget med at slå Motion Tween fra...højreklik Motion Tween og så rykker du din keyframe, for derefter at sætte Motion Tween til igen.....
Avatar billede klanco Praktikant
14. februar 2011 - 09:12 #4
Mornings Morck.
Det kan jeg desværre ikke. Har lige testet: Hvis jeg har en tidslinie med en simpel Motion Tween (en cirkel der bevæger sig med ialt 4 key frames på tidslinjen), så kan jeg ikke arbejde individuelt med de enkelte key frames. Det betyder, at hvis jeg vil slette tweeningen for at flytte en key frame, så sletter jeg tweeningen på HELE tidslinjen (da de fire key frames ikke opfører sig som individuelle frames, men som en del af et hele).

Forstår du, hvad jeg mener med dette?

Det betyder, at hvis jeg fjerner tweeningen, fjernes også de fire key frames, og ud over at jeg så skal opbygge tweeningen/positionerne igen, så ER der ikke længere nogle key frames at rykke på, og det er jo bare det, jeg gerne vil gennemføre *SS*
Avatar billede morck Nybegynder
14. februar 2011 - 18:36 #5
Hmmm lyder som om at det er dit symbol det måske er galt med, siden at de alle bliver slettet. Er det instances af et symbol(altså kopier af denne) og er det instancer af movieclips det drejer sig om?...... for det skal de være. Ellers prøv at gøre det forfra,- du kan jo bare importere dine symboler til dit Library....

- Danny
Avatar billede klanco Praktikant
14. februar 2011 - 19:45 #6
Hm, igen hægter du mig vist lidt af.
Jeg har alle symboler liggende i mit Library. Og herfra henter jeg det aktuelle symbol ind i første keyframe. Så højreklikker jeg, vælger Motion Tween, og Flash danner selv en tidslinie (ud fra min indstilling af antal frames pr. minut, så vidt jeg har forstået). Jeg indsætter så manuelt (F6) den næste keyframe. Og så fremdeles.

Men hvis vi ikke kommer problemstillingen nærmere, bruger jeg bare den gammeldaws metode (i CS5 kaldet Classic Tween), for her har jeg mulighed for at markere og flytte mine keyframes individuelt...

/Pernille
Avatar billede morck Nybegynder
14. februar 2011 - 22:15 #7
En Motion Tween kan kun lade sig gøre imellem 2 keyframes og så skal symbolet som sagt være et movieclip. Umiddelbart lyder det som om at du allerede laver 1 Motion Tween efter en keyframe(som så er forlænget i et langt stykke).Hvad sker der hvis du i stedet for tager en kopi af symbol(erne) i første keyframe, derefter sætter din næste keyframe ind, og så højreklikker-->Paste in place og så gentaget. Bliver de andre så påvirket hvis du rykker en keyframe?
Avatar billede klanco Praktikant
17. februar 2011 - 08:07 #8
Hej Danny.

Jeg vil bare sige, at jeg ikke har glemt tråden her, men jeg er ved at drukne i deadlines, så jeg må lige vende tilbage...

God torsdag!
Avatar billede klanco Praktikant
02. juli 2011 - 14:53 #9
Spørgsmålet lukkes - beklager den lange/"døde" periode...