Avatar billede sladehunden Nybegynder
13. februar 2011 - 16:10 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken Linux - og hvordan?

Jeg har en tre-fire år gammel stationær, som er blevet for langsom. Jeg har taget backup og nu tænker jeg på at formatere harddisken og installere Linux, men efter at have ledt lidt på nettet er jeg kommet i tvivl om, hvilken udgave der er bedst. Jeg ku' godt tænke mig at få en på dansk - og jeg skal helst kunne køre MS Office 2007 på den samtidig - med alle fungerende funktioner. Nogen gode råd til en ikke særlig nørded bruger?
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
13. februar 2011 - 16:13 #1
Opensuse er mere til servere hvor ubuntu mere er et OS som wins 7 osv. Men der er stadig mulighed for at installere f.eks. apache server på ubuntu, men jeg vil ikke anbefalde linux til brug af OS
Avatar billede lzs Nybegynder
13. februar 2011 - 16:37 #2
Det nemmeste at gå til er nok Ubuntu, tror dog du bliver nødt til at køre ms office igennem f.eks. WINE før at det kan køre, men ellers er der jo andre alternativer, hvis det er, men det hjælper selvfølgelig ikke noget, hvis det skal være ms office :)
Avatar billede lzs Nybegynder
13. februar 2011 - 16:38 #3
Du kan jo evt. starte med at prøve lidt forskellige distributioner, de fleste har live cd'er man kan brænde ud, hvorpå man kan starte computeren op på linux OS'et uden at installere det.
Avatar billede zanderk Nybegynder
13. februar 2011 - 16:38 #4
Opensuse er ikke "mere til servere" men den er langt mere rodet og den er ikke for begyndere inden for linux. Mit forslag er start med ubuntu 10.10 og hold dig langt væk fra beta'en på 11.04 dan den er fuld af fejl. udover at ubuntu er bruger vendlig så er det også super nemt at installere windows programmer som fx. MS Office 2007. til det skal bruge linux programmet wine.
Avatar billede HBP2 Praktikant
13. februar 2011 - 17:29 #5
Den nyeste stabile Ubuntu (10.10) er nok det bedste valg.
Avatar billede lassebm Nybegynder
14. februar 2011 - 12:50 #6
Det kommer an på hvad du vil med linux, og hvor dybt du vil gå og hvor meget du vil lære.

Af de særiøse server distros ville jeg anbefale
Debian
Gentoo
RedHat
Centos (Gratis udgave en Redhat).

Ubuntu er nok den bedste begynder distro til begyndere, især til desktop brug.
Men vælg, den du har nemt ved at få hjælp til, f.eks. vælg den som dine venner kører med, det gør ofte tingene en del nemmere, og man lære hurtigere. Eller vælg den der er gode communities til. (F.eks. Ubuntu eller Gentoo). Dog er Gentoo nok en for stor en mundfuld at kaste sig over første gang.

Hvis du absolut har behov for windows apps, så vil jeg anbefale dig at dual boote. Det med at skulle køre windows apps igennem wine/cedaga/crossover office og hvad de nu ellers er hedder, er simpelthen ikke en holdbar løsning. Der er for mange faldgruber, sjove tweaks og den slags, og ofte virker det alligevel ikke 100%. Der er stort set altid alternative, f.eks. libreoffice eller openoffice.
Avatar billede sladehunden Nybegynder
14. februar 2011 - 13:26 #7
Tak for svaret. Problemet er, at jeg underviser i Office-pakken, så jeg SKAL have den til at virke.
Avatar billede lassebm Nybegynder
14. februar 2011 - 14:25 #8
Hvis du ligefrem underviser i et produkt, så ville jeg så absolut holde mig på den platform produktet er designet til.
Avatar billede sladehunden Nybegynder
28. februar 2011 - 19:07 #9
Tak for hjælpen, alle sammen. Jeg har nu fundet en anden løsning.