Avatar billede zekedk Novice
12. februar 2011 - 20:42 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

text editor til mac

Hey...

Jeg har fået mig en fantastisk mac, men kan ikk rigtig finde nogen text editorer dertil. Har prøve textmate, taco html editor og bbedit... Problemet er at når man skriver noget med æøå så kommer der ikk til og stå æøå men en masse sjove ting og sager :) Tager man så sin fil over på en pc og åbner det i eksempelvis notepad så er der en masse firkanter også fjerner man dem også virker det. Men der må vil findes en editor til mac der kan finde ud af at når man koder en side og skriver en tekst med æøå så kommer der os til og stå æøå. nogen der har nogen erfaring?

Morten
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. februar 2011 - 20:50 #1
Du skal nok bare indstille den editor du vælger til enten ISO889-1 (sommetider kaldet ANSI), eller UTF-8.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. februar 2011 - 20:54 #2
Skulle have været: ISO 8859-1
Avatar billede zekedk Novice
12. februar 2011 - 21:00 #3
Det virker sku med iso8859-1... :) Tak for det :) Skriver du svar :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. februar 2011 - 21:05 #4
Jeg samler slet ikke på point, tak. Svar selv, og accepter dit eget svar.

ISO8859-1 er godt nok, når man ikke skal have bogstaver ud over dem vi kender i Danmark (og lidt til).

Men generelt skal man tænke i UTF-8, og det kan Windows såmænd også finde ud af - med lidt indstilling måske.
Avatar billede zekedk Novice
12. februar 2011 - 21:14 #5
Okay... Kunne være man skulle forske lidt i det :)

Tak for det :)