Avatar billede MikaelKorsmann Nybegynder
09. februar 2011 - 13:52 Der er 4 kommentarer

Dell 1330 skærm med vertikale farvede striber

Jeg har en Dell 1330, som jeg desværre fik stødt skærmen ind i en reol, ikke synderlidt hårdt, nærmest som et "smølfespark".
Men efterfølgende begyndte skærmen at flimre, dette ændrede sig dog med en genstart, hvorefter computeren virkede igen i et par timer hvorefter den flimrede igen. Men nu vil den slet ikke vise noget når jeg starter den, der kommer kun nogle vertikale farvede streger på.
Se evt. billederne her: https://docs.google.com/leaf?id=0ByuD1z_WZeNjMTUxZDBmZDEtNzMwNi00MDQ4LWEzNzMtZWU3MTZjNzkxYmVj&hl=da
og https://docs.google.com/leaf?id=0ByuD1z_WZeNjNmFhM2RiNGMtMGYwMS00NTVlLTljNGYtMGM1MDcwYTJjMGQw&hl=da

Er der nogle der ved om det er en fejl der kan rettes op på, eller om jeg har mistet computeren.

vil nemlig ikke gå ud og købe ny hvis den kan redes, var trods alt en rigtig god computer.
Avatar billede bedt Nybegynder
09. februar 2011 - 14:21 #1
Hvis du tager fat for oven i skærmen, og vrider meget forsigtigt i den, forsvinder det så ?
I så fald, er dit panel beskadiget, og skal udskiftes.

Prøv at sætte en ekstern monitor til, og se om billedet er fint på denne.
Avatar billede Progu Nybegynder
14. februar 2011 - 17:39 #2
Det kunne godt lyde som om at din skærm er kaput.
Ellers så tjek hvad en ny skærm koster. Mange gange kan det godt betale sig at skifte den..

www.produkt-guiden.dk -- Her kan du indtaste din computer model, og så kommer den skærm op som passer til din bærbar...

Kan jo være en billig løsning, hvis du selv er lidt handyman og kan skifte det selv..

Mvh. Jesper
Avatar billede MikaelKorsmann Nybegynder
15. februar 2011 - 12:47 #3
Tusind tak for svarerne.

Men fandt ud af det var grafik-kortet der var røget. fandt nogle guides på youtube omkring man skal varme grafikkortet op med en varme blæser (jeg brugte en hårtørrer), jeg forstår ikke teorien bag. virker ikke logisk for mig at varme det op.

Men computeren virker dog efter den lille "operation". så jeg er tilfreds
Avatar billede pervasion Nybegynder
17. marts 2011 - 21:41 #4
Hej :)
En fin måde at teste dette er ved at gøre følgende.
De fleste Dell computere har en indbygget skærmtest som kører uafhængeligt af grafikkortet, som kan startes ved at Holde D tasten nede under opstart og herefter holde D knappen inde i yderligere 5 sekunder. Der skulle gerne komme forskellige farver på skærmen og til sidst slutter computeren af med en biplyd. Hvis du kunne se farverne virker skærmen og du kan roligt trykke på Y knappen ved bip lyden. Kan du stadig kun se striber vil maskinen efter 10-15 sekunder begynde at lave en fejl kode i form af bip. Det betyder egenligt at skærmen er beskadiget. I nogle tilfælde kan man selvfølgelig være heldig at skærmen virker, men for eksempel at skærmkablet er hoppet løst, det kan testes ved at prøve at sætte det på igen(dette er dog ikke anbefalet da, det bryder garantien).

En anden ting man kan prøve er at teste med en eksterm skærm for at se om der eventuelt skulle være samme symptomer på den. Hvis der er, kan du være sikker på at det er GFX kortet den er gal med i de fleste tilfælde.