Avatar billede L_A Nybegynder
09. februar 2011 - 09:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Adapter med andre volt/amps

Jeg har mistet adapteren til min trådløse router. Det er en ældre sag, så der er ingen garanti/support at hente. På bagsiden af routeren står der følgende: "10-30V DC MAX 1A". Jeg har googlet det lidt, og det ser ud som om at jeg godt kan benytte en højere amp så længe volten er den samme. (http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2052393)

Jeg har nogle gamle adaptere liggende, men jeg er lidt tøvende med at slutte dem til, hvis nu routeren futter af. Der er bl.a. en 15V 1,8A og en 19V 3,4A. Kan jeg bruge en af dem, eller skal jeg hellere finde en der har flere volt?

På forhånd tak!
Avatar billede Blueeyez Mester
09. februar 2011 - 09:53 #1
hvilken router har du?
Avatar billede L_A Nybegynder
09. februar 2011 - 09:54 #2
Det er en 3com WL-520
Avatar billede Blueeyez Mester
09. februar 2011 - 10:03 #3
Okay på adapteren hvor mange V/Volt og A/Amps står der den skal bruge?

Vil lige på pege at A er det der afgører hvor meget strøm der kommer så jeg vil nok være så præcis med den del som muligt.. hvis du kan så kan du jo os blot åbne adapteren og ordne sikringen i den.. går ud fra det er den der er røget?
Avatar billede L_A Nybegynder
09. februar 2011 - 10:11 #4
input voltage: 10-30V; operating frequency: 47-63Hz; maximum power consumption: 6.5W
Avatar billede Blueeyez Mester
09. februar 2011 - 10:46 #5
umiddelbart så fraråder de at man skifter adapter, men hvis du har en du mener du kan bruge (Samme specs som du skriver) Så vil jeg da mene du kan bruge den, jeg er lidt usikker så jeg vil lige lade nogle flere skrive herinde før. ;)
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
09. februar 2011 - 15:17 #6
Det er lidt forvirrende at der står DC i forbindelse med spændingen senere skriver du input voltage: 10-30V; operating frequency: 47-63Hz; maximum power consumption: 6.5W
Det tyder på vekselspænding
er du sikker på at det ikke er AC

Hvorom alting er Den kan arbejde med enhver spænding mellem 10 og 30 volt (dog ved jeg ikke om du korrekt har skrevet jævnspænding i stedet for vekselspænding)
Hvis det er tilfældet så:

I indgangen sidder deren regulatotr (78xx eller andet)den tillader at spændingen er ukritisk inden for grænserne
Angående den ene Ampere så er det blot en angivelse af hvor meget adaptoren skal kunne levere for at det hele virker.
Du har en der kan levere op til 1,8 ampere det er rigeligt.

Det er noget ammestuesnak at man kan styre strømmen den styres alene af impedansen i det tilsluttede apparat. Jeg har (åbentbart forgæves) ved flere lejligheder forsøgt at udrydde den slags misforståelser men alligevel har der sneget sig en enkelt kommentar af den slage her i tråden se bort fra den.
Er du bange så lod en sikring på 620 mA i derie med stikket så springer den hvis din router trækker for meget strøm men check lige om det korrekte er AC eller DC i så fald vikke 15 volt 1,8 Ampere være et godt bud (og fjern så lige sikringen igen eller erstat den med 1 på 1 ampere
09. februar 2011 - 16:38 #7
... og hvis CD så check polariteten!!!
Ved 99% af de runde lavspændningsstik er PLUS i midten og Stel/minus "kraven" udenom.
(Jeg har lige dræbt en lille analogmixerbox, fordi den skulle have 9V polariteten omvendt med præcist samme stiktype - aldrig set før! - men sådan lugter elektronik altså *S*)