Avatar billede nissen Nybegynder
05. januar 2000 - 21:59 Der er 6 kommentarer og
5 løsninger

Bios Password

Jeg har flg. problem:
Når maskinen (ca 4 år gammel) under opstart skriver Hit Del, og der trykkes på del fremkommer en sort skærm og midt på skærmen skrives ENTER PASSWORD. Ingen kan huske at have angivet noget sådant.
Hvordan resettes bios, når man ikke kan finde noget batteri på bundkortet. Der sidder en lille chip?? ved siden af bios'en og lidt længere væk er der nogle jumpere. Jeg glemte at fortælle at manualen er væk.
Jeg ved heller ikke hvad bundkortet hedder. Chipsættet er Intel. Processoren vist nok psyrix 120+
Harddisken kan ikke formateres, der er fejl på sektor 0!! Kan man gøre noget.
På forhånd mange tak.
Nissen
Avatar billede maagen Nybegynder
05. januar 2000 - 22:20 #1
Harddisken er ubrugelig da sektor 0 er der FAT'en skal ligge - er den defekt er der ikke meget håb.

Mht BIOS password - man kan typisk resette BIOS'en ved at sætte en bestemt jumper. Hvilken kan jeg selvfølgelig ikke sige når du hverken har manual eller kender type. Mht batteri - lyder sq mærkeligt - jeg troede da at der var batteri på alle bundkort??? Hmmm

Men held og lykke med det.
Avatar billede joker73 Nybegynder
05. januar 2000 - 22:36 #2
der er en anden løsning... Hvis du kan (forsigtigt!) pille bios-kredsen op af sin sokkel, så kan du derefter sætte den således at alle ben rører din strømforsygnings kabinet. Ved dette lille trick er der en chance for at denne bios bliver resat... sæt den herefter ned på sin plads i sin sokkel igen. Læg mærke til inden at du tager den ud af sin sokkel, hvilken vej chippen vender. Den skal vende samme vej igen!!! Hvis du har flere spørgsmål vedr. dette lille trick som MÅSKE virker så sig endelig til...

Joker :-)
Avatar billede desperado Nybegynder
05. januar 2000 - 22:47 #3
joker du har ret men det er meget farlig at sætte bios i kontakt med systemet kabinet kank !!

der er altid en radum v hvis du afbryder forbinelsen  i mellem bios og bord så slettes data i løbet af et par minutter...

hvis du ikke kan få bios af så SKAL vi have et serienummer på det bort...
så forhøre jeg mig lige hos min inpotør af MB

held og lykke med det !

p.s joker har fat i den tunge ende ;)

Desperado
Avatar billede schubert Nybegynder
05. januar 2000 - 23:25 #4
Jeg blander mig lige. Hvis det er en Award bios kan du prøve med Awards masterpassword

AWARD_SW

Når du er ude i starten og skal finde _ ligger den på "Shift +" (+ tegnet)og husk at det skal være med STORE bogstaver.

Prøv at lave en bootdisk med fdisk & scandisk (eller hvis du har en gammel DiskDoctor fra Norton) på og så lav en fdisk /mbr og kør en Diskdoctor NDD /C /REBUILD eller en scandisk c:

det kan evt. rette dine fejl Norton er bedst måske scandisk kan hjælpe jeg ved det ikke

Avatar billede joker73 Nybegynder
05. januar 2000 - 23:41 #5
på ældre bios'er var passwordet ligeledes : careeeeeeee (og så lige så mange E'er man kunne skrive...)

JOker
Avatar billede i11uzion Nybegynder
05. januar 2000 - 23:44 #6
HEhe på vores gamle P100 var default-BIOS password: j262
Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. januar 2000 - 00:45 #7
tjaa hvis du kan finde en jumper der hedder Clear CMOS eller noget lignede, så prøv at flytte den til en anden position, tænde computeren og slukke den igen. flyt den så tilbage og se om det har hjulpet.

hehe kunne der ikke bare være et fælles password? hehe

desperado>> det er løgn, chippen mister ikke indhold af at være ude, det er jo flash ram

jeg har da fået tilsendt BIOS chips osv med posten uden at indholdet var væk
Avatar billede maagen Nybegynder
06. januar 2000 - 00:51 #8
Cyberesben>>

Der er forskel på om BIOS mister indholdet - altså det der bliver falsh'ed og om den mister de indstillinger man som bruger vælger som afviger fra default.

Det er også det der sker når man tager batteriet ud eller skifter jumperen. BIOS'en bliver resat til default for der ikke er strøm til at huske ændringerne - såsom paasword.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. januar 2000 - 00:58 #9
ok sorry
Avatar billede desperado Nybegynder
06. januar 2000 - 14:52 #10
cyberesben:

ja sådan er det med mange !
men har haft ældre systemer der skulle havde bios ude af systemer i over 10 minutter før de var 0 stillet !
lyder sygt men det virker !

; ))
Avatar billede mccookie Seniormester
06. januar 2000 - 16:09 #11
Prøv at søge efter skriften på boardet Clear CMOS eller BIOS og fjern den, tænd computeren og sæt den på plads !

McCookie