Avatar billede iRule Nybegynder
05. februar 2011 - 19:07 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Ruby, hvad er det?

Overskriften fortæller det hele.

Hvad er ruby, generalt?
hvad kan det bruges til?
Er det svært?
Skal jeg havde programmerings erfaring for at lære Ruby?
Og ikke mindst, hvordan lære man det?

Mange spørgesmål, håber i kan svare?

iTak
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2011 - 19:15 #1
Ruby er et programmerings sprog.

Det kan bruges til mange slags programmer, men det er nok mest kendt for web apps i RoR (Ruby on Rails).

Efter min mening er Ruby lidt sværere end PHP/Perl/Python.

Man lærer Ruby på samme måde som alle andre sprog: du henter Ruby (det er gratis), installerer det, får fat på en god bog om det og går igang med at lege med det.

Den meste kendte bog om Ruby er nok "The Pickaxe book" som officielt hedder "Programming Ruby".
Avatar billede iRule Nybegynder
05. februar 2011 - 20:32 #2
okay tak for det, jeg fik at vide at vis jeg skulle lære obj c (vil gerne programmere til iphone og mac)
skulle tag at se på ruby fordi det indholder alt det basale jeg skal vide om programmering. Hvad anbefaler du?+
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2011 - 20:36 #3
Det er korrekt at for at udvikle til iPhone/iPad med Apple's tools skal man kode i objective C.

Ruby er et ret interessant sprog at lære.

Men hvis du vil lære objective C synes jeg ikke at du skal gå igang med at lære Ruby. Det giver ingen mening.
Avatar billede iRule Nybegynder
05. februar 2011 - 20:43 #4
Hvad synes du så?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2011 - 20:51 #5
Start med C og gå så videre med objective C.
Avatar billede iRule Nybegynder
05. februar 2011 - 20:56 #6
det lyder måske dumt, men hvorfor lige c?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2011 - 21:06 #7
C er et ret simpelt sprog of objective C bygger (ligesom C++) oven på C.
Avatar billede iRule Nybegynder
05. februar 2011 - 21:12 #8
Endnu et dumt spørgsmål, hvor lang tid vil tage mig at lære c og er det svært??
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2011 - 21:18 #9
http://norvig.com/21-days.html

:-)

Du skal nok regne med at det tager måneder. C er ikke et svært sprog. Men er det dit første programmerings sprog, så er kan det godt virke svært.
Avatar billede iRule Nybegynder
05. februar 2011 - 21:25 #10
Bøger
Avatar billede iRule Nybegynder
05. februar 2011 - 21:35 #11
kan man godt lære c på mac.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2011 - 21:38 #12
Avatar billede iRule Nybegynder
05. februar 2011 - 21:42 #13
Kender du nogle c mac bøger.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2011 - 21:45 #14
Mit forslag er:

standard C -> standard objective C -> iPhone/iPad development

de første to er ikke Mac specifikke udover at du tilfældigvis udvikler og tester på en Mac.

Det er først ved det sidste at du har brug for en Mac specifik bog.
Avatar billede iRule Nybegynder
05. februar 2011 - 22:00 #15
Er det navnet på bøgerne, fordi jeg kunne nemlige ikke finde bøgerne
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2011 - 22:14 #16
Nej nej. Det er begrundelsen for hvorfor dyu kan starte med en bog om C og ikke en bog om C på Mac.
Avatar billede iRule Nybegynder
05. februar 2011 - 22:16 #17
Jeg har desværre kun en mac jeg kan programmere på
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2011 - 22:24 #18
Den er også helt fin.

Du kan sagtens lære C på en Mac udfra en bog om C som ikke er Mac specific.
Avatar billede iRule Nybegynder
06. februar 2011 - 09:57 #19
Så, det er den rette vej for mig, vis jeg en dag vil poste min apps til app store.
Tusind tak for alt.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. februar 2011 - 15:09 #20
iPhone apps laves normalt i objective C.

Objective C er nok lidt hårdt at starte med,

Hvis du starter med C vil du lære en del og det vil næsten alt sammen kunne genbruges i objective C.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. februar 2011 - 15:09 #21
Og et svar fra mig.
Avatar billede iRule Nybegynder
06. februar 2011 - 20:44 #22
Ja selvfølglig, tak for alt. Undskyld jeg brugte dine dyrebar tid.