Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
05. februar 2011 - 11:54 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Reinstall WinXP på ny PC

Jeg har en bærbar pc som er gået i stykker og vil gerne installer winXP på en stationær pc. Den bærbare pc har winXP installeret fra fabrikken og har derfor ikke en installations cd som jeg lige ser det. Er det muligt at installer windows XP fra en anden cd også bagefter bruge den key jeg har fra den gamle bærbare pc?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. februar 2011 - 12:09 #1
Nej det er to forskellige pc'er, så det kan du umiddelbart ikke.
Havde det været to identiske maskiner med samme bundkort og chipsæt osv, kunne det måske lade sig gøre.
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
05. februar 2011 - 12:15 #2
Det jeg bare ikke kan forstå er at jeg har jo købt en licens. Den licens har jeg vel lov til at bruge på en maskine. Hvis så den gamle går i stykker så skulle jeg da også have mulighed for at kunne bruge den på en ny pc nu hvor den gamle ikke bliver brugt mere?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. februar 2011 - 12:32 #3
Det er fordi de udgaver af styresystemerne er det man kalder for OEM udgaver og knytter sig til den gældende pc. Når du får en ny pc bliver den regisreret hos Microsoft, som kan se på denne registrering hvilken hardware din maskine kører. Normalt kan du skifte HDD og udvide ram uden problemer. Alt andet ændring vil denne regisrering ikke acceptere.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. februar 2011 - 12:36 #4
Har man derimod en retail XP cd kan du bruge den til de antal maskiner licencen understøtter. Skifter du så din maskine ud, afmelder du bare den gamle hos Microsoft og kører videre med den nye. Er du typen der selv opbygger computere og bruger i dit hjem, så mener jeg det kan betale sig at købe en retail cd, da det er en engangsudgift.
Avatar billede caspercxc Nybegynder
05. februar 2011 - 13:26 #5
Du kan sagtens bruge en licens flere steder, "ikke på samme tid". Jeg har personligt brugt en licens fra en bærbar adskillige gange, på forskellige maskiner. Med en OEM version kan du, så vidt jeg husker, bruge licensen 5 gange. Hver gang du skifter så meget som et stk. hardware, så har du brugt en gang.
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2011 - 14:55 #6
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
05. februar 2011 - 15:47 #7
#5

Hvilken cd installer du så Windows fra. Når der nu ikke er en installations cd med til computeren
Avatar billede caspercxc Nybegynder
05. februar 2011 - 16:11 #8
#6 De skriver blandt andet, at hvis den kommer fra fabrikken er den formentlig låst af BIOS, så vidt jeg husker. Jeg har haft en pc, der også var installeret fra fabrik, men med licens nummer på siden. Jeg tog min anden xp cd og brugte den licens, som sad på den gamle pc.

#7 "Er det muligt at installer windows XP fra en anden cd også bagefter bruge den key jeg har fra den gamle bærbare pc?" Han spørgen om, hvorvidt han kan benytte en anden cd. Så han har vel en? ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. februar 2011 - 16:20 #9
Da Windwos er præinstalleret er det en OEM version, så nej.
Du må ikke installere den på en anden pc.
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
05. februar 2011 - 16:23 #10
#6 Ja så er det jo en umulig opgave jeg er kommet ud på. Så der er vist ikke andet at gøre end jeg skal ud af købe en ny licens.
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
05. februar 2011 - 16:26 #11
UPS det skulle være #8
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2011 - 17:00 #12
Nu har jeg kun skimmet denne tråd igennem. Er der nogen der har sagt at du ikke kan ?

Jeg så at en eller anden havde skrevet, at du ikke må :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. februar 2011 - 18:13 #13
Taget fra en microsoft side:
Kan jeg genaktivere min OEM licens og/eller flytte den til anden maskine?
Som udgangspunkt kan du ikke flytte din OEM licens til en anden maskine.

For at løse visse nødsituationer, findes der dog visse undtagelser, som afhænger af, om producenten har leveret pc'en med aktivering på vegne af slutkunden, eller ej.

    * Hvis producenten har leveret pc'en med aktivering på vegne af slutkunden, og hvis slutkunden får behov for at re-installere Windows-operativsystemet, vil brug af producentens gendannelsesfunktionalitet, f.eks. det medfølgende medie, ikke kræve, at slutkunden skal genaktivere Windows.

    * Hvis producenten ikke har aktiveret Windows på vegne af slutkunden og denne får behov for at re-installere Windows ved brug af gendannelses mediet, er slutkunden nødt til at ringe til Microsofts Product Activation Center, for at anmode om en ny produktnøgle, da den oprindelige produktnøgle ikke kan bruges til at aktivere Windows igen. Microsoft Produktaktivering kan kontaktes på tlf. 8070

http://www.microsoft.com/da-dk/licens/mindre_mellemstore_virksomheder/licensaftaler/boks_oem/oem_faq/Default.aspx
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
05. februar 2011 - 18:49 #14
1000 tak for jeres svar. Dem som gerne vil have point i må ligge et svar så deler jeg ud
Avatar billede 220661 Ekspert
05. februar 2011 - 18:59 #15
Svar
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2011 - 07:50 #16
hvis det er fortjent ellers se bort fra denne her
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2011 - 14:05 #17
tak for det
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2011 - 14:05 #18
Jeg mener ikke, der er nogen som helst problemer i at installere xp med din gamle nøgle på en anden pc.

Hvis det ikke er muligt eller tilladt, må man da gå ud fra, at programmet siger nej ved valideringen.

De er da også til salg i gul og gratis og den blå avis. Både oem og retail-udgaver