Avatar billede MadsStiig Nybegynder
05. februar 2011 - 10:16 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke boote på WIN98 install CD

Hej.
Jeg har et system, der kører Win7 Ultimate 64-bit (dual core, 4GB ram, 10.000 rpm SATA diske) og af nostalgiske årsager (læs; gamle programmer, der selv med kompatibilitetsindstillinger ikke lader sig eksekvere under Win7(64)).
Jeg har fundet min gamle Win98 install disk frem samt ATA HDD og ATA DVD-brænder, disconnected mine andre drev, men kan ikke få lov at starte op på Win98 install-CD. Har også downloaded Win98 boot-CD og brændt succesfuldt, men heller ikke denne kan der bootes på. Får i stil med ovenstående beskeden "Non_system disk or disk error, Replace and strike any key when ready".
Kan der gøres noget? SKAL jeg have et 32-bit HW-system for at få det til at lykkes?
Avatar billede KHHP Juniormester
05. februar 2011 - 10:24 #1
Hvorfor bruger du ikke Virtual Box, og installerer Windows 98 der, så sparer du at skulle pille drev fra og alt muligt for at få det til at virke.

Link: http://download.virtualbox.org/virtualbox/4.0.2/VirtualBox-4.0.2-69518-Win.exe
Avatar billede 220661 Ekspert
05. februar 2011 - 10:25 #2
Jeg er desværre bange for du ikke vil få det til at virke. For selvom du monterer en god gammel ATA disk i din maskine tror jeg ikke du kan finde drivere der vil få maskinen til at fungere med Win 98. Din pc er for ny til at understøtte dette gamle system. Tror ikke dit motherboard understøtter dette (BIOS)
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2011 - 10:51 #3
Avatar billede egidiussen Nybegynder
05. februar 2011 - 12:24 #4
Hejsa
Det lyder da bare som om at du skal have sat din computer til at boote fra CD inde i BIOS.
Dog vil jeg som antydet lige tjekke på motherboard producentens hjemmeside om der er drivers til windowsXp til grafik, audio osv.
Avatar billede MadsStiig Nybegynder
05. februar 2011 - 15:01 #5
-.-

Jeg har naturligvis sat PC'en til at boote fra CD...
Avatar billede MadsStiig Nybegynder
07. februar 2011 - 22:43 #6
Nu har jeg forsøgt mig med Virtual Box uden held; den skal bruge et 'bootable OS' og den godtager ikke min Win98.... :P
Jeg har også prøvet Virtual PC, men den giver kun adgang til XP.
Jeg aner, at jeg nok er nødt til at (gen-)anskaffe noget gammelt grej for at få det til at lade sig gøre...
Avatar billede MadsStiig Nybegynder
07. februar 2011 - 22:44 #7
. o O (Virtual Box så ellers lovende ud - ret fedt program...)
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2011 - 09:28 #8
"Jeg har også prøvet Virtual PC, men den giver kun adgang til XP"

Sikken da noget sludder, du kan installere alt under Virtual PC - DOS /Win98 /Linux / you name it - se http://helgec.dk/virtual.jpg
Avatar billede MadsStiig Nybegynder
22. februar 2011 - 18:53 #9
Ja det fandt jeg så også ud af - der er masser af muligheder.
MEN jeg kan stadig ikke køre min Win98...
Jeg kan godt boote på min Win98 boot disk, men ikke boote på min Win98 install disk. Jeg har også forsøgt først at boote på boot disk'en og så indsætte install disk'n - uden resultat (i hvert fald ikke positivt...)
22. februar 2011 - 20:10 #10
PS: Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...
Avatar billede MadsStiig Nybegynder
22. februar 2011 - 20:34 #11
Nå...
Avatar billede MadsStiig Nybegynder
01. marts 2011 - 10:16 #12
Okay. Nu har jeg haft lidt tid til at afprøve diverse.
Jeg kan på Virtual PC godt få fat mit CD-drev og boote på Win98 bootdisk'en, men jeg kan ikke efterfølgende skifte CD'en ud med Win98 install disk og køre en installation.
Med Virtual Box starter det lovende. Jeg kommer i gang med Win98 installationen, men den failer fordi den mener, at jeg har NTFS på HDD - hvilket jeg ikke har; jeg har indsat en gammel ATA HD med FAT32 partition, hvorpå jeg lægger den virtuelle HD.
Hjælp?
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2011 - 12:22 #13
"Jeg kan på Virtual PC godt få fat mit CD-drev og boote på Win98 bootdisk'en, men jeg kan ikke efterfølgende skifte CD'en ud med Win98 install disk"

Hvordan syntes du selv det lyder ??
Avatar billede MadsStiig Nybegynder
01. marts 2011 - 13:26 #14
Det lyder som det foregår...
Hvad mener du?
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2011 - 14:25 #15
"Hvad mener du? "

"Jeg kan på Virtual PC godt få fat mit CD-drev og boote på Win98 bootdisk'en"

"men jeg kan ikke efterfølgende skifte CD'en ud med Win98 install disk"

I min verden er det altså den samme cd Du snakker om
Avatar billede MadsStiig Nybegynder
01. marts 2011 - 14:41 #16
Nå men det er det ikke i min verden. Win98 Bootdisk er en CD med filer som den gamle Win98 boot floppy disk.
Hvis du tænker nærmere over sagen, som jeg fik gjort, kan du måske også huske at da man installerede sin Win98 tilbage i Tidernes Morgen, bootede man først op på bootdisketten og valgte, om man ville køre med eller uden CD-rom drev.
Hvis jeg vælger 'Med CD-rom' finder den ikke noget drev (til trods for at jeg lige har bootet maskinen v.hj.a. samme  :-P
I mellemtiden har jeg løst problemet ved at kopiere filerne fra installationsCD'en over på min HDD - så behøver jeg ikke CD-rom understøttelse. Til gengæld er der opstået et nyt problem, som jeg opretter ny tråd med.
Denne tråd lukkes!

--- CASE CLOSED ---
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2011 - 15:34 #17
Det var da vist det maksimale gang sludder der er fremkommet på eksperten i år

Held og lykke med dit fantasi projekt
Avatar billede MadsStiig Nybegynder
05. marts 2011 - 11:06 #18
Du har da en fantastisk tilgang til folks problemer. Men du er vel heller næppe cand. pæd.
Det kan godt være, det lyder som sludder i dine ører, men vær vis på, at jeg ikke ville skrive som jeg gør, hvis det ikke var det, jeg oplevede...