Avatar billede zer0 Nybegynder
03. februar 2011 - 09:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Site vurdering: tilbutikken.dk

Hejsa

Jeg har nu arbejdet på dette projekt et stykke tid, og tænkte derfor at jeg lige ville høre, hvad "folket" synes om konceptet - og selve siden.

Siden kan findes på: www.tilbutikken.dk

Konceptet er forholdsvis lige til.. Hvis man fx. undrer sig over hvor man kan købe noget af mærket Burberry, kan man søge efter det, og der kommer så en række af forhandlere der sælger netop dette mærke. Det er selvfølgelig mest tiltænkt de mærker der måske ikke er så kendte, og man derfor ikke helt ved hvilken butik man skal gå ind på. Der kan pt. findes lidt over 2000 forskellige mærker, og der kommer hele tiden flere til.

Men, hvad synes i om siden? brugervenligheden? og, er der noget der burde være anderledes?

Alt ris/ros er velkommen! :)
03. februar 2011 - 10:50 #1
Jamen siden er da klar og tydelig at laese, nem at navigere i, og nem at komme til de forskellige shops.  Det er vel ogsaa en form for brugervenlighed.

Men hvis konceptet skulle vaere at hjaelpe brugerne til at shoppe for det de vil have, saa har jeg mine reservationer.  Nu du naevner Burberry - jeg aabnede linket der foerer til en side med ni butikker.  Jeg aabnede hver af disse.  I fire af butikkerne fandt jeg paa deres forsider intet om Burberry, og paa en femte, Olgas Oldeboern, var ordet naevnt men ikke klikbar.  Saa at vise disse sider til brugerne vil jeg mene er spild af brugernes tid.  Jeg proevede med et andet maerke, Ralph Lauren.  Der fik jeg fem butikker.  I en butik fandt jeg via en sogemaskine nogle Ralph Lauren kosmetik artikler, og, igen, Olgas Oldeboern viser ordene Ralph Lauren boernetoej men uden et link man kan foelge (saa er der to forskellige Ralph Lauren maerker for hver sin varegruppe?) paa de andre tre fandt jeg intet.

Det jeg normalt kikker efter naar jeg bedoemmer hjemmesider er om siden har en 'mission,' et centralt budskab til en tydelig maalgruppe.  For eksempel en fan-klub for Vespa scootere (et aktuelt eksempel) med liste af forhandlere hvor man endnu kan koebe disse produkter, reservedele, faa vedligeholdelse, og 'anmeldelse' af forhandlerne, hvor gode de har vaeret til at udfoere ordrer og til hvilke priser, o.s.v.

Jeg skoenner at konceptet paa denne side er at proeve at skaffe en indkomst for dig selv ved at se om du kan faa brugere til at klikke paa og maaske koebe fra online butikker.  Og det er der ikke noget galt i, og du foregiver da heller ikke paa din side at ville noget andet.

Hvis du alligevel vil goere mere ud af det kunne jeg taenke mig de foelgende retningslinier:

1.  Ryd op!  Vis under hvert maerke, og under hver kategori, kun de butikker der klart og tydeligt er relevante, for eksempel under Burberry kun de butikker der har et vaesentligt udvalg af Burberry produkter og presenterer dem saa det er nemt for brugeren at finde.

2.  Begraens/specialiser.  Hold dig til en enkel gruppe af produkter, for eksempel toej.  Lav eventuelt flere parallelle sider saa du har en anden side med elektronik produkter, en med kosmetikprodukter, o.s.v.

I saa fald kunne du goere brugerne en tjeneste (og maaske faa dem til at komme tilbage og saaledes goere dig selv en tjeneste.)  Det vil naturligvis kraeve en manuel indsats hvor jeg gaar ud fra at du nu stort selt lader siden danne sig selv dynamisk ved hjaelp af soegemaskiner (de butikker hvor jeg ikke fandt Burberry produkter har vel et eller andet sted en underside hvor ordet er naevnt.

Jeg haaber at dette maa vaere til nytte, og jeg haaber ikke du synes jeg er alt for negativ.
05. februar 2011 - 11:08 #2
zero0, fik du mit indlaeg?  Jeg er spaendt paa din reaktion, om du finder mine kommentarer nyttige eller om jeg har misforstaaet det hele.
Avatar billede mikaelch Novice
05. februar 2011 - 19:32 #3
hvad skal vurderes der er en forside

alle kender ikke alle mærker hvordan skal man søge på mærker

hvorfor er opstillet forsiden alle mærker i sær de meste brugte

jeg kan ikke rigtigt forstå konceptet
07. februar 2011 - 19:11 #4
zero0, vi fik zero og 0 reaktioner paa vores indlaeg.  Giv genlyd.  Er mine kommentarer til nytte eller har jeg misforstaaet det hele.
Avatar billede zer0 Nybegynder
10. februar 2011 - 20:48 #5
Først og fremmest vil jeg gerne undskylde mit sene svar - har ikke været hjemme, og derfor ikke i stand til at besvare jeres spørgsmål.

Christian_Belgien:

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår at du har haft problemer med at finde diverse mærker på de forskellige butikkers sider - vi gennemgår siderne inden de tilføjes. Jeg har fx også lige gennemgået Burberry, og der kan jeg nemt finde produkterne. Du nævner butikken Olgas Oldebørn i sammenhænge med Burberry. Hvis jeg er på forsiden af Olgas Børnebørn, klikker på "mærker" (øverst til venstre) og så på Burberry, så kommer alle produkterne frem? Det samme med Ralph Lauren. Vi gennemgår som sagt siderne, for at være 100% sikker på at de har mærkerne vi siger de har - ellers ville konceptet jo ikke holde en meter.

Men, jeg vil ikke benægte at vores primære idé er kommission, men når det er sagt, skal det også siges at der hver dag tilføjes nye butikker, som vi absolut intet samarbejde har med - vi ønsker at opdatere siden med flest mulige butikker, så brugeren får den bedste oplevelse.

Angående dit kritikpunkt nr. 1 - vi mener at alle butikker der vises under hvert enkelt mærke/kategori er relevant.

Angående at begrænse/specialisere, så kan jeg godt se hvor du vil hen, og, det kunne muligvis også være noget vi vil overveje.

Men, jeg vil gerne takke for dit svar - kan se du har lagt en del tid i det, og det er jeg taknemmelig for! :)

Mikaelch:

Det der skal vurderes er hjemmesiden, designet, brugervenligheden, konceptet.. Du bestemmer skam helt selv.

Og, jo, folk kender godt mærker - det kunne også tænkes, at man så noget fedt ude i byen, og ville hjem og se hvor man kunne købe netop dét mærke på nettet.

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener. Hvis du spørger hvorfor de mest populære mærker er på forsiden, er det selvfølgelig klart - de populære mærker er højst sandsynligt de mærker flest vil se efter - derfor en placering på forsiden.