Avatar billede PEMJO Nybegynder
02. februar 2011 - 11:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Begrænse/fjerne brugeres adgang til at slette poster i Access 2007

Har en Frontend - Backend Access DB med oplysninger, som skal sendes ud til et antal brugere for at få oplysningerne opdateret omkring anvendte systemer. Jeg ønsker at alle systemer bevares i databasen, og brugeren så registrerer om systemet er i drift (aktivt)eller er udfaset (ikke-aktivt).
Altså skal de ikke kunne slette poster fra databasen.
Hvordan begrænser jeg brugernes adgang til at slette poster - uden at begrænse deres muligheder for at opdatere eksisterende poster og tilføje nye poster?
Avatar billede mugs Novice
02. februar 2011 - 11:33 #1
I ACC 2003 kan du begrænse brugernes muligheder ved i formularen at sætte disse egenskaber til False.

Det må være muligt også i ACC 2007
Avatar billede PEMJO Nybegynder
02. februar 2011 - 12:02 #2
Hej mugs

Tak for svaret. Det var jo meget enkelt, set på formularniveau - åbne formularen i designvisning-åbne egenskabsark-vælge datafanebladet-og sætte "nej" ud for TilladSletninger. - og det fungerer både i en enkeltformular og en delt formular.

Brugerne kan dog fortsat åbne tabellen eller en forespørgsel, og så slette en post på den måde. - Kan man fjerne slettemuligheden helt fra en tabel? - og i så fald er det vel på tabellen i Backend-DB, det skal gøres ??
Avatar billede mugs Novice
02. februar 2011 - 12:10 #3
Jeg mener ikke, at du kan forhindre at brugerne kan slette i tabellen ved at ændre dennes egenskaber.

Men du kan oprette sikkerhedsniveauer i din db. Der ligger et eksempel her under download:

http://www.makeiteasy.dk/

Læa også thomasjepsens artikel om emnet i ekspertens artikelsektion. Jeg skal dog medgive, at det er temmelig omfattende.
Avatar billede greybeard Nybegynder
02. februar 2011 - 15:30 #4
Slå navigationsfanen under access-indstillinger/aktuel database.

Det kræver at du har en makro til starte en formular og at du kan navigere videre derfra.

Det er ikke nogen sikker løsning, da ruden kan slås til igen ved genstart af access, men det forhindrer uheld ved fumlefingrede personer.

Principielt har brugerne absolut intet at gøre i tabellerne alligevel.
Avatar billede mugs Novice
02. februar 2011 - 15:37 #5
"Principielt har brugerne absolut intet at gøre i tabellerne alligevel"

eller i forespørgslerne, makroerne, modulerne m.v. For at opnå det, er det nødvendigt med forskellige sikkerhedsnivauer.
Avatar billede PEMJO Nybegynder
07. februar 2011 - 15:05 #6
Hej Mugs

Din løsning løste mit problem på formularniveau, og jeg er enig med dig i at næste skridt må være at arbejde med sikkerhedsniveauer på databasen. Så jeg takker for svaret, og svarene i det hele taget. - og overfører point til Mugs.
Avatar billede mugs Novice
07. februar 2011 - 15:29 #7
Tak for point.