Avatar billede svenrus Novice
31. januar 2011 - 22:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

power-on password

På min HP Pavilion Pc fremkom følgende i en blå rude med sort baggrund, efter at jeg havde løbet en F10 procedure igennem med HDD-Diagnostics i en slags DOS menu: Power-On Password efterfulgt af et nøgleikon.
  Nu har jeg så fået forbundet min gamle Compaq Pc med Me styresystem og skriver dette spørgsmål. Fordi Win Me ikke kan hvad Win Vista kan er det ret så frustrerende ikke at kunne huske det password jeg engang for et år til halvandet år siden oprettede ved en lignende F10 procedure.
  Jeg ved det lyder dumt men alligevel: Skal jeg slæbe min Pc til reparation ? Dumt fordi jeg HAR fået at vide at det password man selv har oprettet i denne DOS/BIOS-tilstand er DET ENESTE mulige adgangspassword... men hvor ville det være rart hvis der fandtes en måde at omgås det på. Min Pavilion har været dyr nok i anskaffelse endda og jeg har en anelse om at reparationen vil blive bekostelig.

  Håber og håber

mvh Sven
Avatar billede magic-mouse Novice
01. februar 2011 - 16:21 #1
Der er på dit motherboard et lille knap batteri, hvis du fjerner dette kan du i de fleste tilfælde nulstille bios.

Alternativt kan du kigge i din manual, der er hvisse motherboards hvor der sidder en jumper som skal kortsluttes ved næste startop hvor den så nulstiller bios.

Bemærk dog at dette blanker alle indstilninger, så du skal vide hvad du laver :) Så du kan gendanne alle tidligere indstilninger.
Avatar billede magic-mouse Novice
02. februar 2011 - 10:46 #2
Kunne du bruge dette?
Noget som ikke virker, alternative problemer som er opstået ?
Avatar billede svenrus Novice
05. februar 2011 - 16:46 #3
Har læst at nye Pc'er ikke har den løsning med cellebatteriet... så jeg tør ikke rigtig kaste mig ud i det før jeg er 100 % sikker. Men jeg har læst den løsning som du angiver på mange amerikanske forums; det er dog indlæg som er fra 2005 og ældre...
Avatar billede magic-mouse Novice
07. februar 2011 - 11:33 #4
Batteriet er lidt gammeldags metode.

De fleste nye bundkort har dog en jumper som skal sættes.
Kan du give en bedre beskrivelse af din computer (Versions nummer ect. så det er muligt at opspore en PDF manueal) HP har ret gode guides på deres support side, har selv en laptop fra hp så kan sikkert finde noget der, hvis vi får lidt mere information.
Avatar billede svenrus Novice
07. februar 2011 - 19:14 #5
HP Pavilion HDX 9050 EO.

  Denne gamle Compaq som jeg sidder ved nu kan ikke læse eller enddog downloade og bruge Adobe acrobat Reader så PDFdokumenter er jeg udelukket fra. Jeg er også udelukket fra at kunne gå op på biblioteket og udskrive derfra da jeg ligger med benet i gips til et stykke udi fremtiden...
.. måske også derfor dette desperate nødråb.
Avatar billede magic-mouse Novice
09. februar 2011 - 08:02 #6
AH ... det er en laptop.

Det ændre lidt på det, jeg ved ikke om der findes en jumper på bundkortet af en laptop.

Så skulle jeg anbefale dig at tage kontakt til HP's udmærket support. De har (næsten) altid kunne hjælpe mig med de problemer jeg har haft.

Det er også super let. Du indtaster det information som er på undersiden af computeren. S/N og et andet nummer. Så kommer der en gut i chatten. Som bassalt ved alt der er at vide om præcist dit produkt.
Avatar billede svenrus Novice
16. april 2011 - 10:18 #7
OK, det har været ret omtumlet. Power On Password er brugerens definitive beskyttelse af computeren og værkstedet jeg indleverede computeren til skulle have dokumentation for mit køb af computeren, før de måtte (!) fikse problemet....

  Regningen var pebret, så moralen må være, at er man inde i DOS'en, BIOS'en eller hvad det hedder når man via F10 kravler derind skal man videst muligt undgå at oprette password der, medmindre det er absolut nødvendigt, eller man er hundrede procent sikker på at kunne huske password'et.

  Så, her i tråden var svaret på problemet ikke, men velviljen er jeg taknemlig for.

  Så, det var min erfaring med det. (En lille 8000 kroners lussing, de andre ting der skulle ordnes iberegnet)