Avatar billede themath Praktikant
31. januar 2011 - 20:24 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Netværkskabel splitter

I min stue står min Router, hvor det min mening at trække et netværkskabel fra ind til mit kontor. På mit kontor ønsker jeg at tilslutte en NAS og en iMac. Her kommer mit spørgsmål så:

Kan jeg nøjes med at købe en netværkssplitter, så jeg via kablet fra stuen, kan tilslutte mine to enheder? Eller skal jeg hen og købe en router/switch mere?

Håber I kan hjælpe :-)
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
31. januar 2011 - 20:29 #1
en switch, skal du ha
Avatar billede themath Praktikant
31. januar 2011 - 20:31 #2
Kan min Router ikke tildele 2 ip-adresser via et kabel?
Avatar billede themath Praktikant
31. januar 2011 - 20:31 #3
Om ikke andet, gerne et link til at kvalitets switch :-)
Avatar billede nemlig Professor
31. januar 2011 - 20:32 #4
#1 Det er ikke korrekt.
En netværkssplitter kan anvendes, således der er 2 kabler.
Jeg gør selv brug af det, og det fungerer perfekt.
Avatar billede nemlig Professor
31. januar 2011 - 20:36 #5
Her er et eksempel, men de findes i forskellige afskygninger, fx med 1 hun og 2 han stik.

http://www.dustin.dk/productdetails.aspx?prodid=5007510534&s=b&intcmp=bus_sel
Avatar billede nemlig Professor
31. januar 2011 - 20:39 #6
#2 Dit kabel bliver jo til 2 kabler, og en router vil normalt kunne tildele IP til en lang række kabler (netværksenheder). Dette bør ikke give problemer.
Avatar billede themath Praktikant
31. januar 2011 - 20:45 #7
Jamen det lyder jo perfekt. Det var også min tanke at det kunne lade sig gøre. Er der nogen begrænsning på hvor mange "han'er" man kan trække ud af et stik? Skal lige siges jeg køre med 1000bg lan. Og findes de splittere kun med 2 han'er?
Avatar billede nemlig Professor
31. januar 2011 - 20:54 #8
Du kan kun opdele kablet i 2 kabler. Netværkskablet består af 8 ledere, men der gøres kun brug af de 4 til alm. netværk. Derfor er det muligt at opdele kablet i 2 x 4 ledere.
Hvordan ønsker du splitterne?
Avatar billede themath Praktikant
31. januar 2011 - 21:10 #9
Hvad tænker du på? Kvalitet? Kører CAT6 i hytten.

Okay, kan det lade sig gøre at sætte en kabel splitter efter en kablelsplitter sådan jeg får 3 udtag fra et netværkskabel?
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
31. januar 2011 - 21:12 #10
ja 100 mbit
det er der da ingen der bruger længere

du anbefaler da heller ikke et billederørs tv længere, bare fordi du kan finde det på et loppemarkede

en switch, det ligger fast
Avatar billede nemlig Professor
31. januar 2011 - 21:35 #11
#9 Du spørger til i #8 om splitterne kun findes som 2 hanner. De findes med forskellige sammensætninger med hun og han. Og så spørger jeg til, hvordan du ønsker splitteren (fx. 1 x hun til 2 x han)
I linket i tråd #5 er det fx. kun hun-stik.

Nej - du kan ikke få 3 udtag.

#10 Hvorfor kommer 100 mbit ind i billedet? Cat6 kabel kan klare op til 2 Gbit. Jeg selv anvender Cat5e, som fint klarer 1 Gb - også når de er splittet.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
31. januar 2011 - 23:15 #12
ja fint
Avatar billede nemlig Professor
13. februar 2011 - 21:45 #13
Hvad så - fandt du en løsning og kunne du bruge noget af hjælpen?
Avatar billede themath Praktikant
25. september 2013 - 12:44 #14
Jeg endte med at købe en switch, da jeg også opsatte en NAS sammested. Tak for hjælpen. Sender du et svar?
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
26. september 2013 - 08:18 #15
hvorfor skulle nogen sende et svar, når du selv suger point ?
og så tog det dig 2½ år at komme med svar!!!!!!