Avatar billede UlrikOne Nybegynder
30. januar 2011 - 10:07 Der er 6 kommentarer

Harddisk er blevet langsom - hvad gør jeg?

Hej!

Jeg har en ekstern 500GB USB Phillips harddisk, som er ca. 1/4 fyldt op med data jeg helst ikke vil miste :-)

Den sidste måneds tid har den kørt langsomt. Jeg kan sagtens afspille musik eller se film fra den (etc.), men når jeg skal kopiere filer til/fra harddisken tager det utrolig lang tid. Den larmer ikke mere end ellers eller noget.

Skal jeg køre et eller andet "helbredningsprogram" eller? Og kan jeg i så fald risikere at den markerer en masse "bad sectors" (og at jeg dermed mister data)???

Jeg har nemlig brug for den kører ved normal hastighed. BTW: Det er ikke bare fordi jeg kører med USB 1.1 i stedet for 2.0 - der ér et eller andet andet i vejen :-)

Alle forslag/svar vil være højt værdsat. Tak!!
Avatar billede Six Nybegynder
30. januar 2011 - 13:45 #1
Windows 7 har et indbygget error checking tool. Hvis du højreklikker på denne computer -> Administrer -> Harddisk enheder -> Vælg den hdd du vil tjekke -> Højreklik vælg egenskaber -> Vælg værktøjer (alt er frit oversat, kan hedde noget andet i stil med det jeg skriver). Der er 3 værktøjer Tjek for fejl, Defragmenter og backup.

Så prøv at se om der skulle være fejl på disken.
Avatar billede Six Nybegynder
30. januar 2011 - 13:47 #2
Og nej, det burde absolut ikke resultere i datatab.
Avatar billede UlrikOne Nybegynder
30. januar 2011 - 15:39 #3
Jeg bruger faktisk engelsk Win 7 (64-bit), så oversættelsen var forgæves, men kunne du ikke vide :)

Jeg prøver at tjekke for fejl senere - skriver fra min Android mob lige nu.

Men ingen defrag (eller backup) nødvendig lige nu?
Avatar billede Six Nybegynder
30. januar 2011 - 17:41 #4
Det kommer an på om der meldes fejl, og eventuelt hvad fejlen er. Men hvis disken bliver erklæret fejlfri, så prøv en defrag.

Hvis det stadig ikke hjælper, så er vi ude i en anden boldgade, vi kan kigge på - når du er kommet så langt :)
Avatar billede Six Nybegynder
26. februar 2011 - 16:55 #5
Hvad blev det til ? :)
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2011 - 01:23 #6