Avatar billede enur18 Nybegynder
27. januar 2011 - 16:05 Der er 4 kommentarer

Matematik - svær

Løs uden hjælpemidler ligningen:

"Integraltegn" i intervallet 1 til x (2u)du = 24, x større end 1 ?

Hvis jeg kendte x kørte det, men nu er jeg helt blank..
Avatar billede enur18 Nybegynder
27. januar 2011 - 16:10 #1
ej det forvirrer mig jeg er helt blank nu os selvom jeg kender x øv..
Avatar billede HBP2 Praktikant
27. januar 2011 - 17:34 #2
Hvis du nu bytter om på 'x' og 'u' så bliver det måske mere forståeligt. Så har du at integralet af funktionen y=f(x)=2x, fra 1 til u, skal være lig 24.

Integralet er jo arealet under grafen for funktionen, så hvis du tegner grafen og skraverer et areal mellem x-aksen og grafen, startende ved x=1, så skal du blot finde den øvre grænse sådan at arealet bliver =24.
Avatar billede enur18 Nybegynder
27. januar 2011 - 17:49 #3
tak for dit svar, kunne dog stadig godt bruge et vink til at finde den øvre grænse nu når jeg ved at arealet er 24.
Avatar billede HBP2 Praktikant
27. januar 2011 - 18:42 #4
Start altid med at tegne en tegning.
Når du har gjort det, kan du se at du blot skal finde grundlinien i den trekant som arealet udgør.