Avatar billede brasen-olsen Nybegynder
26. januar 2011 - 18:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hente data fra variabel celle

Jeg er ved at lave et lille regneark over et låneforløb. Jeg har lavet selve låneafviklingen men nu vil jeg gerne have hentet nogle hovedtal frem fx afdrag det kommende år og restgælden efter 5 år.

Mine indtastningsceller kan fx se sådan ud:

Restgæld indtastes i b2
ydelse indtastes i b3
rentesats i b4
bidrag tastes i b5
antal terminer pr år tastes i b6

Nu vil jeg gerne have afdrag det første år. Hvis der er 2 terminer pr år vil afdraget være restgælden i b2 minus restgælden i fx e12, mens hvis der er 4 terminer pr år er afdraget det første år b2-e14.

Hvor den skal hente restgælden henne afhænger også af antal terminer pr år.

Hvordan får jeg hentet taallet i den ønskede celle ud fra antal terminer.

På forhånd tak for svaret.
Avatar billede vejmand Juniormester
26. januar 2011 - 20:04 #1
Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtig:
=HVIS(B6=2;B2-E12;HVIS(B6=4;B2-E14;""))
Avatar billede brasen-olsen Nybegynder
26. januar 2011 - 20:25 #2
Hej vejmand!
Tak for forslaget, men nu kan antal terminer pr år være mellem 1 og 12. Skal jeg så bare lave 12 HVIS sætninger?
Avatar billede vejmand Juniormester
26. januar 2011 - 20:31 #3
Det kan sikkert laves mere smart, men det kan jeg ikke lige gennemskue, når jeg ikke har arket......

Måske en mere kyndig kommer forbi......
Avatar billede brasen-olsen Nybegynder
26. januar 2011 - 20:40 #4
hej vejmand
Jeg kan godt bruge dit svar. smider du et så du kan få dine point.
Avatar billede vejmand Juniormester
26. januar 2011 - 20:45 #5
Ok, tak, jeg ser på senere, om jeg kan finde på noget mere smart.
Har ikke tid lige nu. :-)
Avatar billede brasen-olsen Nybegynder
26. januar 2011 - 20:52 #6
tak skal du ha