Avatar billede svla Mester
24. januar 2011 - 20:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Mærkligt problem med datoformatering

Hej!
Jeg har et excelark hvor der indtastes data via en userform.
Via userformens textbox'e indtastes der på excelarket følgende dato/tid i celle B10 (02-01-2011) og i celle H10 (02-01-2011 14:00:00) og i celle I10 (02-01-2011 15:00:00)

Problemet er:
Når datoen, dagen (02) er mellen 01 og 12 så fremkommer formateringen på excelarket således (mm-dd-yyyy)
Når datoen, dagen (02) er mellem 13 og 31 så fremkommer formateringen på excelarket således (dd-mm-yyy)

Det forstår jeg slet ikke hvorfor.

I min Userform flyttes datoerne fra textbox'en til en variabel, som så formateres inden variablen indsætter dato/tid på excelarket.
Hvis jeg ændre formateringen af variablen, bliver forholdet på excelarket lige modsat.
Jeg synes jeg har prøvet alt men kan ikke komme videre

Håber lige nogen kan hjælpe.
Avatar billede egf Nybegynder
25. januar 2011 - 01:24 #1
Noget kunne tyde på at din Excel selv forsøger at gætte datoformatet, og at den foretrækker amerikansk datoformat frem for europæisk. Når de to første cifre er større end 12 er Excel så tvunget til at vælge europæisk datoformat, fordi der ikke er 13 måneder i året...

Jeg tror derfor at fejlen ligger i selve Excelarket, og ikke i userformen...

Start med at prøve at formatere modtagerkolonnerne til det korrekte datoformat: Marker kolonnerne (klik på bogstavet, ctrl+klik for at vælge de to andre også), højreklik på markeringen, vælg Formater celler...
På første faneblad, under Kategori vælger du Brugerdefineret (hedder Custom i engelsk Excel). I Type skriver du dd-mm-yyyy. Klik OK.

Se om det ikke skulle hjælpe... :)
Avatar billede svla Mester
25. januar 2011 - 20:27 #2
Hej egf
Jeg havde faktisk givet op, men med dit svar fik jeg fornyet energi til og prøve igen, og fik gennemgået alle variabler og formatering af variabler, og til sidst var det så kun cellen B10 som fejlede.
Du har ret med hensyn til at arket selv vælger datoformat, det hjalp ikkke at jeg satte VBA til og formaterer cellen inden datoen blev afleveret, datoen blev alligevel forskellig, og formateringen blev ændret.

Jeg har også igen prøvet meget andet men intet hjalp, også ud fra dit svar kigget meget igennem med hensyn til PC'erens indstillinger men intet hjalp.

Her til sidst kiggede jeg igen alle variabler og formateringer af variabler igennem og så var der en ting som måske kunne være fejlen. I userformens kode Initialize indsættes i en textbox d.d. via en variabel som indeholder Date men inden variablen afleverer datoen har jeg formateret variablen til "dd-mm-yyyy", og det var lige det som gav fejlen, - nu fungerer det ihvertfald perfekt.

Men tak for dit svar det var dog medvirkende til at jeg kom videre og fik løst problemet.

Læg venlist et svar.

ikke at cellen bliver
Avatar billede egf Nybegynder
26. januar 2011 - 02:47 #3
Godt at høre at det virker :)
Her er svar...
Avatar billede egf Nybegynder
26. januar 2011 - 02:49 #4
Godt at høre at det virker :)
Her er svar...