Avatar billede inzanian Praktikant
22. januar 2011 - 18:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skærm tænder ikke

Hej.

Jeg har haft pillet nogle ram ud af en kammerats computer, for at finde ud af hvilken slags han skulle købe hjem. Efter jeg monterede dem igen, korrekt monteret vel at mærke, nægter skærmen at tænde.
Da strømmen blev sat til, lugtede der af brændt elektronik, men hvorfra skal jeg ikke kunne sige.
CPU starter fint op, PSU starter fint op, GPU starter fint op, men der kommer intet billede på skærmen. Ikke engang en bios meddelse. Skærmen står bare og blinker som om den var i standby.

Jeg har prøvet følgende:

Ny skærm - Virkede ikke.
Nyt grafikkort - Virkede ikke
Nye ram blokke - Virkede ikke. Byttede rundt på dem, og prøvede dem enkeltvis.
Tjekket at alle stik fra PSU sidder som de skal.

Nogen der har en idé om hvad det kan skyldes? Lugten af brændt elektronik kom muligvis fra strømforsyningen, men kan den "delvist" brænde af? Her tænker jeg på, at alt starter ved tryk på tænd knappen, minus skærmen i sig selv.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2011 - 10:26 #1
Blinker hdd og drev under opstart?
Hvis ikke kunne 5 volt kredsen måske være gået i PSU.
Kommer der bip fra den?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2011 - 10:43 #2
Man kan tjekke sin strømforsyning med et multimeter. I følge dette link kan man se hvad de forskellige spændinger går til:
http://articles.techrepublic.com.com/5100-10878_11-1056686.html
Kom i #1 til at skrive at fejlen måske lå i 5 volt kredsen og det var knyttet til HDD. Men i følge tråden her er det 12 volt som bruges til diske og drev, og at 3,3 og 5 volt bruges af bundkortet.
Og det lyder måske som det er på disse to små spændinger fejlen ligger.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2011 - 10:47 #3
HDD bruger 12 volt til at drive disken og 5 volt til printet i disken.
23. januar 2011 - 10:51 #4
Lige lidt extra til ovenstående ^^^
http://www.dvhardware.net/articles5.html
Avatar billede inzanian Praktikant
24. januar 2011 - 12:55 #5
220661 - Det var netop strømforsyningen der var røget sig en tur i svinget. Den er blevet erstattet, så den fungerer igen. Smid et svar så du kan få pointene.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. januar 2011 - 15:56 #6
Svar kommer her. Tak for point.
Avatar billede inzanian Praktikant
24. januar 2011 - 20:16 #7
Det er mig der takker.