Avatar billede JohanK Nybegynder
21. januar 2011 - 15:01 Der er 10 kommentarer

Excel - undgå den normale formel-kopiering

Hej,

Jeg er stødt på et problem jeg håber der er nogle skarpe hjerner der kan hjælpe mig med.

Kvartalsvis indtastes nye markedsdata i mit excelark. Hver gang jeg indtaster nye data, sker det ved at oprette nye kolonner. Kolonnerne bruges til at indtaste data fra forskellige kundesegmenter, og tilsidst tilføjes en 'total'-kolonne.

Efterfølgende har jeg brug for at vise markedsandelene for hvert enkelt firma. Problemet er bare, at excel ikke kan trække disse formler videre, da den så laver forkerte celle-referencer. Jeg har lavet et link med et eksempel på mit problem, da det er lidt svært at beskrive det fuldt ud:

https://spreadsheets.google.com/pub?key=0Ap79JaGukcqndDY0X3EwSGgwYXJiN1czaE1xVVdQS0E&hl=en&output=html

Jeg har prøvet at markere flere kvartaler tilbage i tid, men excel kan stadig ikke registrere tendensen.

Jeg vil meget nødig til at arbejde med makroer. Er der en anden måde hvorpå jeg kan løse mit problem?

På forhånd tak for hjælpen.

Johan
Avatar billede JohanK Nybegynder
21. januar 2011 - 15:03 #1
21. januar 2011 - 15:13 #2
Hvilke formler er der problemer med?

Den viste formel i E-kolonnen er der ingen problemer med at kopiere nedad.
Avatar billede JohanK Nybegynder
21. januar 2011 - 18:02 #3
Jeg vil gerne kopiere formlen fra C12 og D12 over i E12. Eller C13 og D13 over i E13 osv. Hvis man gør det, så bliver formlerne helt forkerte.
Avatar billede falster Ekspert
22. januar 2011 - 11:35 #4
Jeg kan ikke se/gennemskue dine formler på denne pc uden Excel.

Ofte skyldes formelproblemer, at alle parametrene ikke skal være relative referencer.

Hvis det er tilfældet hos dig, kan du navngive de celler i formlen, som skal være faste.
23. januar 2011 - 17:36 #5
Der er jo netop ikke formler i C12 og D12 i dit eksempel; men indtastede tal.
Række 13 er slet ikke udfyldt i eksemplet.

..... så stadig lidt svært at hjælpe dig med de sparsomme oplysninger, du giver.

Skriv helt præcist hvilke udregninger, du vil have og hvor - samt hvordan du ønsker at kopiere!

Det giver ingen mening som du skriver at kopiere formler fra celler C12 OG D12 til E12 - du kan ikke kopiere 2 formler til den samme celle.
Avatar billede JohanK Nybegynder
23. januar 2011 - 17:43 #6
Hmm, ser ud som om jeg har haft gemt hele arket hvor andre ikke har haft adgang. Så det du kigger på er nok næppe den færdige version, for der skulle meget gerne være formler i de celler jeg omtaler.

Prøver lige igen:
https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Ap79JaGukcqndDY0X3EwSGgwYXJiN1czaE1xVVdQS0E&hl=en
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2011 - 06:14 #7
Bare et par velmente råd:

Sæt dig grundigt ind i, hvordan relative, absolutte og blandede referencer fungerer.

Lær noget om hensigtsmæssig databaseopbygning. Den model du har upploadet er nogenlunde så uhensigtsmæssig som man overhovedet kan forestille sig ud fra et formelbygnings-/kopieringssynspunkt.

mvh Hans
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2011 - 07:08 #8
Min foregående postering var måske ikke den allermest konstruktive, så derfor: Hvis du ønsker at se et forslag til, hvordan jeg mener modellen mere hensigtsmæssig kunne bygges op, så sig til.

Hans
Avatar billede JohanK Nybegynder
24. januar 2011 - 10:44 #9
Det er jeg da altid interesseret i. Jeg er startet i et nyt job og har "arvet" disse excelark, og eftersom jeg hader manuelt arbejde, har jeg sat mig for at automatisere dem så meget som overhovedet muligt. Hvis jeg selv havde bygget dem op, kunne det godt være det var blevet lavet på en anden måde, men jeg tør ikke ændre for meget på én gang, da jeg ikke er eneste bruger heraf. Derfor vil et forslag være varmt velkommen - hvis det ser mere hensigtsmæssigt ud, kan det være jeg skal driste mig ud i en total omlægning.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2011 - 10:58 #10
Jeg får ikke tid før tidligst i løbet af i morgen.

Det vil være bedst hvis du kan/vil give mig en fil med de "virkelige" tal, gerne annonymiseret. Fortæl noget om hvordan du får tallene ind i Excel, indeholder oprindelige data rigtige datoer eller kun "Q1 2010"; Q2 2010" osv. forklar forskellen mellem "Store - segment 1" og "Små - segment 1" osv., vil der komme nye segmenter til, nye companies, vil modellen komme til at indeholde data for flere år osv. Jo bedre du forklarer opgaven, desto bedre vil jeg være i stand til at give et relevant svar.
hans.knudsen@mail.tele.dk