Avatar billede mr.handstand Novice
19. januar 2011 - 19:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad er bedste kvalitet bærbare idag - Lenovo? - og hvem kan levere denne konfig til ok pris

Hej med jer,

Min 2-årige søn har rippet 30 pct af tasterne af min HP bærbare Pavillondv7 (og ødelagt fjedrene bag tasterne så de ikke kan sættes på igen...) Heldigvis primært det numeriske tastatur...

Jeg vil gerne investere i en ny bærbar - spørgsmålet melder sig så: Hvilket mærker yder bedste kvalitet idag til prisen. Vil godt betale "pænt" - men det skal ikke være bambus, hvor alle kender én der har oplevet massive problemer med den. Og det skal ikke være HP (har kun selv haft bøvl). Ikke nødvendigvis Dell, da jeg husker tastaturet som hurtigt værende dårligt.

Mærket først, hvilket mærke tænker I på?
Dernæst - kan de levere understående til måske 7-8.000 (muligt?)

Jeg tænker konfig noget a la:
Skærm: Minimum 15,6. gerne 17" Opløsning gerne større end 1366x768.
Processer: Intel i5 2,53 Ghz eller bedre
HD: Min. 500 Gb - gerne 640+ Gb (gerne RPM>5400)
Grafik: Anstændigt (500Mb - 1Gb dedikeret og middel anmeldelser)
RAM: Min. 4Gb
styresystem: Win 64 bit
Optisk: Blu-Ray kombi m DVD-brænder.
Webcam - gerne bedre end 0.3Mp

Hvad tænker I - muligt at finde noget guld i den bærbare jungle?

Point til bedste argument for god kvalitet kombineret med link til konkurrencedygtig pris...
Avatar billede chalde Seniormester
19. januar 2011 - 20:09 #1
Hvis samme barn skal lege med den, vil jeg vove og påstå at det kun er noget i Panasonic Toughbook serien eller lignende der er sagen.
Børn + bærbare er bare ikke et godt mix. Har sendt et større antal bærbare til rep på job efter børn i den lavere aldersgruppe har haft gang i dem (fanta i tastaturet, makrelsalat i det optiske drev, flækket skærm osv...). Og her er det lige meget hvilket mærke, da de ikke er bygget til den slags (foruden føromtalte type).

Men jeg vil stadig påstå at Lenovo har det bedste mix af kvalitet, ydelse og pris. Men de henvender sig primært til erhvervsmarkedet, og derfor er grafikkortet enten nedprioriteret eller i CAD serien (ikke altid lige godt til f.eks. spil da det er optimeret til andre typer 3d-opgaver).

Men vil stadig anbefale at holde bærbare og mindre børn på god afstand, medmindre du ejer en maskine der kan tåle en god omgang tæv, eller har råd til at re-investere ofte.
Avatar billede mr.handstand Novice
19. januar 2011 - 20:49 #2
@chalde: Jeg tager risikoen. Den anden bærbare virker OK, og den er så forbeholdt børnene, ligesom han nu er 6 mdr ældre og har lært at det er bedst at computeren fungerer - han er Youtube fan... :o)

Har haft en række bærbare (3 Dell, 2 IBM, 2 Toshiba, 1 HP) men har ikke fulgt kvalitets-debatten, særligt ikke efter Lenovo overtog Thinkpad og derfor er jeg nysgerrig for at høre lidt om deres nye serie (IdeaPad), hvis der er nogen der kan sige noget konkret om den oplevede kvalitet. På mig ligner designet lidt bambus, men jeg kan jo være biased af tastaturets udseende og den blanke overflade...
Avatar billede chalde Seniormester
19. januar 2011 - 21:05 #3
Lenovo har opdelt deres produkter i ThinkX og IdeaX serierne i DK.
ThinkX henvender sig til erhvervsmarkedet og er generelt mere robuste mens IdeaX serien henvender sig mere til den "almindelige" bruger.
Personligt finder jeg også IdeaX serien mere plasticagtige end ThinkX serien.

Børn er stadig børn (og det skal de nu engang have lov til at være) :)
Væsker kommer f.eks. meget nemt på afveje i deres endnu usikre hænder, ledninger kan nemt være i vejen osv..
Thinkpads har lidt mere beskyttelse end Idea (f.eks. rollcage, "spytbakke" m.m). Men de er naturligvis ikke beskyttet mod alt.
Alternativet kan jo også være at beholde den i forvejen "udsatte" maskine til knægten.
Avatar billede mr.handstand Novice
28. januar 2011 - 00:07 #4
Jeg endte med at købe denne Lenovo:

LENOVO B560 4330 IdeaPad i5-460M 15.6"
Føniks har den til 4.999,- som jeg synes er en god pris.

Har dog ikke været grundig nok i min analyse kan jeg konstatere...
Den har nemlig ikke DV-stik, så jeg kan ikke overføre video fra vores video-camera.

Det betyder dog ikke at den er ubrugelig, men blot at jeg skal indlæse video på den anden bærbare til en USB-disk og derefter overføre til denne bærbare. Det er dog maks 1-2 gange om året jeg har brug for det, så det er kun et mindre problem og afhjælpes med en ny stationær...når vores nye hus står færdigt inklusiv et kontor :-)

Men til 5K synes jeg config er helt fin:
LENOVO IdeaPad B560 Core i5-460M 15,6" HD LED 2x2GB 500GB/5400rpm DVDRW Nvidia GeForce 310M 512MB WIN7 HP64 4330-8HG

...og fornemmelsen af kvalitet er overraskende god og minder om de gamle Thinkpad's

http://www.fcomputer.dk/Baerbar_PC/LENOVO_4330-8HG_IdeaPad_B560_i5-460M
Avatar billede mr.handstand Novice
22. februar 2011 - 11:24 #5
@chalde. Du hjalp med input - indsæt et svar og du får point.
Lenovo kører i øvrigt rigtig godt og er meget mere "kram" end jeg frygtede.
Avatar billede chalde Seniormester
22. februar 2011 - 19:00 #6
Bare behold point :)
Og god fornøjelse med den.
Avatar billede mr.handstand Novice
22. februar 2011 - 19:09 #7
jamen, ok...
:o)
Avatar billede lehmann9600 Nybegynder
23. oktober 2011 - 16:45 #8
hej handstand, jeg er selv i gang med at lede efter en computer, og har ingen erfaring med lenovo.. hvordan har din været?
Avatar billede mr.handstand Novice
23. oktober 2011 - 19:03 #9
hej lehmann9600

Jeg vil generelt sige, at den har udpræget god kvalitet. Blæseren støjer ikke så meget som fx HP's. Tastaturet er markant bedre end Dell, Toshiba og HP. Touchfladen skal man lige vende sig til, men nu hvor overfladen er accepteret af fingerspidserne er den også minimum på niveau med andre. Jeg er godt tilfreds med grafikkortet, men udfordrer det ikke rigtigt, da jeg ikke spiller nogle spil der stiller grafik-krav. Featuren med fingeraftryk virker godt, og jeg bruger den til authentifikation når jeg logger på Win7.

Negativt: Der mangler DV-indgang, dvs mit video-camera kan ikke få overført filer til maskinen. Det kom bag på mig. Delete-knapper sidder ulogisk gemt væk, og efter adskillige måneder er det hver eneste gang et problem at finde den. Den burde sidde logisk let-tilgængeligt istedet for at være gemt væk i øverste linje med standard-størrelse uden nogle kendetegn. De er gået væk fra deres gode klik-ud-lysdiode som oplyste tastaturet. Det ville jeg gerne have tilbage. Skærmen sidder med nogle gode beslag, men vinklen den kan bevæges er begrænset ift fx HP, hvor man næsten kan læsse skærmen bagover helt ned til bordpladen. Lenovo låser meget før det.

Jeg ville godt kunne anbefale køb af Lenovo.