Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2011 - 17:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Lidt viden om HP/Compaq dc5100

Hej alle sammen jeg har være så heldig at få et par ælder computter af mærke HP dc5100 gratis dog unde harddisk men med ram.

På de her HP er der sådan at man kan reinstaller windows hvis jeg have den gamle disk men det har jeg ikke.. men jeg kun godt tænke mig at lave det sådan at man kan få pc til at reinstaller fra bios igen er der en der ved hvordan man lave sådan et images på disk så man kan få den til at start op fra bios igen ?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2011 - 17:46 #1
Bios har ikke noget med selve Windows at gøre. I bios ligger oplysninger om hardware der er på pc, og hvordan det er konfigureret. Men har du nogle klistermærker på din pc kan du prøve at bruge de nøgler der sidder der. Har du en Windows version der er magen til det som mærket refererer til kan du installere maskinen igen.
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2011 - 17:51 #2
Ikke for at lyde sur, men vil du ikke være sød at prøve at læse igen.. Det er ikke nåde med windows men at jeg geren vil lave et form for images på min disk som min pc kan start op på for at reinstaller sig selv..
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2011 - 18:02 #3
Jeg forstår simpelthen ikke hvad du siger her.
Når du køber en ny pc og du starter den op første gang installerer den sig selv ja.
Men alle disse data ligger skjult på en skjult partition på harddisken og ingen andre steder. Og en gendannelses cd kan du ikke lave uden du har har noget at kopiere fra (=installeret styresystem)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2011 - 19:46 #4
Dem du har fået computerne af ligger de ikke inde med recoverydiske til dem?
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2011 - 21:03 #5
Jeg prøver igen..

Jeg har fåde et par computter hvor jeg ikke fik disk med til dem da de har oplysninger de ikke vil af med. og da det er et par mærke pc, har de den mulighed at man kan trykke på en f-tast når den start og så vil recovery programme start op.. men da jeg ikke har det images på min disk så kan jeg ikke det.. men her er det så mit spørsmål er hvordan laver jeg det images på min disk sådan at jeg kan bruge den function...
Avatar billede greybeard Nybegynder
18. januar 2011 - 21:42 #6
Du kan formentlig købe et sæt recovery disks til den. Gjorde jeg for nylig til en bekendt, der ikke havde lavet dem selv. Kan ikke huske hvilket mærke det var, men prisen var 300,-

Sådan et sæt gendanner maskinen til fabrikstilstand incl. Recovery partitionen.

Eller hvis du er rigtig heldig er der en her eller på et forum, der vil sende dem til dig med post eller som images.

Der skulle ikke være problemer med rettigheder, da alle licenser er OEM og følger maskinen.
Avatar billede greybeard Nybegynder
18. januar 2011 - 21:44 #7
Eller hvis de oprindelige harddisks stadig er OK, kan du måske få lov at sætte en af dem i længe nok til at du lave et sæt cd'er.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. januar 2011 - 16:10 #8
#5 Disse oplysninger kunne de jo have overført til deres nye pc og herefter gendannet dem til de fabriksindtillinger de oprindelig var født med, før du overtog dem.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2011 - 17:04 #9
Jeg fik dem uden disk så jeg også skriver hvordan skulle jeg så kun overføre det ?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. januar 2011 - 19:30 #10
Jamen så er #6 løsningen for dig.
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2011 - 01:08 #11
Jeg har prøve at finde en der kun tilbyde mig den CD men der er ingen der har den mere. men har være så heldig at få den af den jeg fik pc af.. så lukker her med..