Avatar billede Brasuen Nybegynder
18. januar 2011 - 12:56 Der er 4 kommentarer

Formatering af HP med Win7

Hey
Jeg har en HP8710p, hvor der var installeret Vista på da jeg købte den, og jeg har derfor ikke CD'en. Denne formaterede jeg en gang i mellem, uden problemer. Det foregik ved at jeg trykkede på en eller anden "F-tast"(kan ikke huske hvilken) og så slettede den alt, og installerede Vista igen.
Nu ønsker jeg at gøre det samme, blot med det Windows 7 jeg købte for et lille år siden. Men det er ikke helt ligeså let.
Jeg har forsøgt at finde før nævnte "F-tast", men uden held.

Jeg har læst andre indlæg her på siden, der drejer sig om nogenlunde samme emne, men er dog usikker på, om jeg blot kan isætte CD'en med Win7, og så følge installationen på ny?

En der kan hjælpe?
Avatar billede Brasuen Nybegynder
18. januar 2011 - 13:14 #1
Windows 7 versionen er forresten en OEM-version. Aner ikke om det gør en forskel?
Avatar billede kimr Nybegynder
18. januar 2011 - 13:15 #2
Du kan godt starte op på CDen og følge vejledningen for at lave en nyinstallation. Jeg vil dog råde dig til at lave en backup af dine dokumenter først.

Og når du formatere den, så kan du med fordel oprette to drev, en til Windows og en til dokumenter/data.
Avatar billede kimr Nybegynder
18. januar 2011 - 13:15 #3
Mener jeg ikke, at det gør.
Avatar billede haverslev Novice
18. januar 2011 - 13:28 #4
Når du har installeret W7 på den, så kunne det gøres på 2 måder.
Hvilken en ef måderne valget du ??

1 udøre en opgradering at Vista til W7 uden at slette noget på maskinen - altså man beholder alt som det var på maskinen mens den kørte med Vista og ens programmer, billeder, dokumenter osv. blev bibeholdt.

2 Installerede windows 7 som en nyinstallation og derved blev der udført en formatering af harddisken og alle dine tidliger programmer, dokumenter osv. blev slettet.

I tilfældet 1. der bør du kunne trykke på F11 under opstart og kører recovery med Vista ind igen.
muligvis kan du klikke på Start. klik på Alle programmer og finde et program der hedder "Recovery manager"
Det består faktisk af 2 ting.
1. Lave recovery DVD`er
2. Udføre div. genoprettelser / installationer.

Hvis du vil være 100% sikker på at have Vista til rådighed på DVD, så køb nogle DVD skiver og udfør denne Recovery disc creation som det allerførste.
Herefter kan I med disse liggende som back-up, blot udføre en "systemgenoprettelse" i det Recovery manger program.
Herved genistalleres den til den orginale Fabriksindstillingerne eller "som den var da du købte den" :-)

Men HUSK, at ALT på harddisken slettes og det der ikke er gemt ellet taget back-up af af f.eks billeder, dokumenter osv. - bliver slettet.

I tilfældet med nr. 2. - hvis ikke du har F11 funktionen til rådighed, så er denne recovery partition sikkert blevet fjernet ifm. med den ny installation af W7.
Her er du så nød til at brúge W7 DVD`en for at kunne geninstallere igen.
Sæt W7 dvd`en i cd-drevet og genstart pc`en og tryk på en tast når den skriver det på skærmen og du er igang.

Det er muligt at du skal trykke på F12 under opstarten med dvd`en i og så kan du via en menu der kommer frem, vælge "opstart" af CD/DVD drev og den kommer så igang på dvd`en og starter installationen