Avatar billede mfog Nybegynder
28. juli 2001 - 15:36 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Bitmap billed ændre farvetone i Player

Jeg har voldsomt brug for hjælp!

Jeg har nogle bitmap billeder i Flash\'en (png\'er) som lægger sig op ad nogle html-jps --- overgangen skal _ikke_ kunne ses! I Flash ser det pænt ud, men i Player-/Browser\'en ses en forskel (lidt lysere); og alt efter hvor meget jeg har i Flash\'en er forskellen mere eller mindre udtalt...

Har du oplevet dette? Har du fundet ud af hvorfor? Er det nogle export indstillinger? Object/Embed-html ting? Er det en bug?

Hvis du har løsning - evt. idéer - så skriv straks!!!
Avatar billede lingoman Nybegynder
28. juli 2001 - 16:05 #1
Du kan justere Bitmap properties for hver enkelte billede. Det er sansynligvis dine forskellige bitmap typer som er sat til forskellige compressions/\'quality i deres respektive Bitmap properties. Prøv dig frem med ensartede indstilliger og husk at jo lavere quality du vælger, desto tydligere bliver overgangen.

mvh geo
Avatar billede toasten Nybegynder
28. juli 2001 - 23:38 #2
prøv at sæt billedkvaliteten til 100 når du eksporterer
Avatar billede mfog Nybegynder
29. juli 2001 - 10:52 #3
Tak til [lingoman] + [toasten] for kvalitativt input --- dog har jeg allerede forsøgt mig med både at tjekke/ændre \'quality\' i bitmap-prop; både til q:30 (som er den q som html-jpg\'en er komprimeret med) og med q:100 ... intet har hjulpet!?

Med de samme bitmap-props opfører den samme Flash sig forskelligt (farveforskel) afh. hvor mange layers/graphx/symbols der findes i filen... Er det een bug? Er der et hack? ... jeg fatter det ikke!?!
Avatar billede lingoman Nybegynder
29. juli 2001 - 11:28 #4
Der er mange flere indstilliger som påvirker billedkvaliteten udover kompression og kvalitet.

Fks. \'Effects\' panelet påvirker farve-værdier og alpha-værdien for hvert billede.

Macromedia har en grundig techNote omkring dette emne på http://www.macromedia.com/support/flash/images_video/bitmap_effects/

Jeg ville nok prøve disse indstillinger før jeg mistænker at problemet kan skyldes en bug, især fordi effects panelet kan jeg jo påvirke, hvorimod en bug ville være mindre medgørelig.

mvh geo
Avatar billede lingoman Nybegynder
29. juli 2001 - 11:37 #5
Du nævner \"...i Player-/Browser\'en ses en forskel (lidt lysere)....\" . Jeg vil tro at du kunne justere tint og brigtness indstillingerne. Men det som undrer mig er at du oplever større/mindre forskelle afhængig af hvor mange layers du bruger!

Kan forskellene også ses på andre maskiner ?
Avatar billede lingoman Nybegynder
29. juli 2001 - 11:51 #6
Overlapper dine billeder, og hvad er alpha værdierne du bruger?
Hvis de er blot en smule transparente ville farverne være påvirket forskelligt afhængig af hvor mange lag der overlapper.

mvh geo
Avatar billede lingoman Nybegynder
29. juli 2001 - 12:08 #7
I File>Publish Settings finder du også en JPEG Quality indstilling under fanebladet \'Flash\'.
Bliver resultatet påvirket af ændringer i denne JPEG Quality?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
29. juli 2001 - 12:13 #8
Der findes en bug i flash, som gør at baggrundsfarven i flash ændres en anelse fra f.eks din html sides farve. Denne fejl opstår KUN når du har brugt Alpha (Gennemsigtighed) og din side ikke er sort eller hvid.
Avatar billede lingoman Nybegynder
29. juli 2001 - 12:18 #9
>nikolaj,
Hvad vil du anbefale man bruger som workaround til dette problem ?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
29. juli 2001 - 14:47 #10
Der findes ingen anden udvej end at holde sine sider i enten sort eller hvis baggrund. Alternativt kan det af og til hjælpe at lægge et farvet lag nederst...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
29. juli 2001 - 14:51 #11
Altså ændre sin film til sort/hvid baggrund og så lægge den rigtige farve ind i et lag nederst. Virker desværre ikke altid...
Avatar billede lingoman Nybegynder
29. juli 2001 - 14:53 #12
Nu fik du endeligt et svar som kan bruges til noget mfog!  :-)
Avatar billede mfog Nybegynder
30. juli 2001 - 09:54 #13
>lingoman - ja, jeg har (mange) overlappende billed lag... og jeg fader dem bla. en gang imellem, men er bevidst om at de skal ende på 0/100% fremfor 1/99% (altså isolerede keyframes _udover_ alpha-tween...) --- men jeg tror jeg er på sporet af noget her, med jeres hjælp, så jeg lover at vende tilbage snart med nogle point!

Men det skal ikke holde nogle tilbage for at poste nye gode idéer/løsninger!
Avatar billede lingoman Nybegynder
30. juli 2001 - 10:28 #14
mfog>

jeg tror nu at det er nikolajdu\'s kommentarer fra [29/07 2001 12:13:41 ],[29/07 2001 14:47:42 ] og [29/07 2001 14:51:49] der ville gavne dig som løsning til dit problem ( Nikolaj er vist for beskeden til at oprette dem som svar ). jeg har nemlig ikke været klar over at det var en bug

dvs.
1.) Lav din film baggrund til sort eller hvid
2.) Indsæt et nyt lag nederst som baggrund i den ønskede farve
3.) Bed nikolaj om at oprette et svarfelt hvis hans råd løser dit problem

Håber at det virker!

mvh geo
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. juli 2001 - 12:05 #15
Mfog - Ang. din 100/99% idé er du næsten på sporet, dog skal du vende dem om. Nemlig næremere bruge 99 end 100%

If the jumping occurs during an alpha tween, try a different alpha value in either the start or finish of the tween. Instead of using 100% alpha, use 99% instead. Similarly, use 1% instead of 0%, if necessary.
Avatar billede mfog Nybegynder
30. juli 2001 - 16:13 #16
Well - løsningen (...) har været at sætte Brightness på de forskellige bitmaps -- nogle har fået -2 -- nogle blot 0

Det er underligt men det virker! Løste ligeledes problem med pixel-shiftin\' ved alpha-tweens på bitmap... ja, ja...

>lingoman - du får pointene nu nikolajdu ikke vil ha\' dem!

>nikolajdu - du skal da ha\' tak for hjælpen og vil du ha\' nogle point må du jo sige til...
Avatar billede lingoman Nybegynder
30. juli 2001 - 16:29 #17
Takker for points, men det var nu nikolaj der kom med løsningen, ikke ?
Nikolaj, hvis du vil have dine points opretter jeg \"points til [nikolajdu ]. Sig til!

mvh geo
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. juli 2001 - 17:29 #18
Geo det går nok. Ville faktisk have svaret tidligere, men glemte det. Jeg har trods alt stadig lidt point at tag af. ;-)
Avatar billede lingoman Nybegynder
30. juli 2001 - 18:06 #19
OK Nikolaj,
Tak skal du have, også for at have gjort os opmærksom på buggen og workaround\'en

mvh geo
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. juli 2001 - 23:00 #20
Det er såmænd ikke noget at takke for. Det er jo ligesom en del af at deltage i dette forum ;-)