Avatar billede Arsin Nybegynder
15. januar 2011 - 15:52 Der er 1 kommentar

Beregning af afkast med Datastream

Jeg er igang med at skrive speciale om investeringsforeninger.

Jeg har 2 grupper af investeringsforeninger som jeg skal beregne afkast på, på månedsbasis for de sidste 10 år.
Jeg har igennem Datastream trukket tal ud for "Price (Adjusted)" og smidt det over i excel og skal til at lave afkastberegninger. MEN så kommer jeg pludselig i tanke om Dividender. Nogle investeringsforeninger udbetaler jo dividender og det store spørgsmål er så om "Price (Adjusted)" tager højde for Dividender? Altså er der lagt dividender til "Price Adjusted" eller skal jeg selv indhente tal for dividendeudbetalinger og lægge dem til???

Jeg er selv meget i tvivl, jeg har læst flere steder at man selv skal lægge dividenderne til gengæld har jeg lavet en lille test af en investeringsforening som udbetaler dividender, hvor jeg har indhentet "Price Adjusted", "Dividend pr. share" og "Dividend Yield". De tal har jeg så smidt over i excel og de passer perfekt, altså (Dividend pr. Share) / (Price Adjusted) = Dividend Yield.
Og det ville de vil IKKE gøre hvis Adjusted Price ikke tog højde for dividender??? Kan I følge mig?

Jeg håber der sidder nogle kloge hoveder derude som kan hjælpe mig på rette vej...
Avatar billede Arsin Nybegynder
15. januar 2011 - 15:57 #1
Eller passer min beregning med dividend yield NETOP fordi at Price Adjusted ikke er korrigeret for dividender??? Jeg er forvirret...