Avatar billede svenrus Novice
13. januar 2011 - 12:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fta Basic til Visual Basic

For mange år siden lavede jeg programmer i Basic, altså det helt gamle basic med linienummerering, Go To, If Then osv. osv., og blev ganske fortrolig med det; OK tidskrævende men pædagogisk overskueligt. Langt senere, i 1990'erne fik jeg så fat i Visual Basic 6.0 (i Visual Studio Professional-udgaven), erhvervede dertil en god lærebog af Michael Halvorson, Microsoft Visual Basic 6.0 Step by step Professional, og kørte på. Da jeg skiftede over til Windows Vista i dette årtusind opstod det problem at Vista ikke var kompatibelt med det gamle VB 6.0 program.
  I dag prøvekører jeg så Visual Basic 2008- og også -2010 Express Editions, hvor kodesproget er radikalt ændret i forhold til VB 6.0

  Til spørgsmålet: Har nogen af jer derude et tip til hvor man skaffer sig viden om tilgangen til Visual Basic-sproget med udgang i Basic ? Eller spurgt på en anden måde: evt. litteratur eller hjemmesider med emnet "hvordan går jeg fra Basic over til Visual Basic...." ??

mvh Sven
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. januar 2011 - 12:51 #1
Det du kigger på nu, er .NET (VB.NET eller C# (C sharp)) og kan ikke sammenlignes med hverken Basic eller Visual Basic. Det er et sprog helt for sig selv og jeg tror ikke der er nogen "blød" overgang. Du kan finde bøger der omhandler C# eller VB.NET.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2011 - 15:48 #2
Avatar billede svenrus Novice
13. januar 2011 - 16:58 #3
Tak, den vil jeg kigge på.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. januar 2011 - 02:33 #4
Jeg smider et svar i fald at du finder bogen nyttig.
Avatar billede svenrus Novice
14. januar 2011 - 08:37 #5
Tak for hjælpen. Det er jo mildest talt en ordentlig mundfuld; og jeg kan forstå, at hvis det er det nærmeste som man i dag kommer på konvertering af det gamle Basicsprog, ja, så er jeg et fortidslevn. Men samtidig giver bogen mig dog en chance for at følge en slags tråd mht. udviklingen fremover.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2011 - 01:06 #6
VB.NET er en stor mundfuld at gå igang med, men hvis du investerer tid i at lære det, så skal du nok blive glad for det.

.NET kommer med så meget færdig funktionalitet. .NET 4.0 framework indeholder mere end 20000 klasser med mere end 400000 metoder.
Avatar billede svenrus Novice
15. januar 2011 - 08:35 #7
Tak for tippet. Jeg erhvervede faktisk Michaell Cronbergs bog Visual Basic.Net Grundbog i starten af 2000tallet men fandt den, dengang, for indforstået; nu vil jeg så, sammen med det link du har givet, krydsreferere.
Avatar billede svenrus Novice
17. januar 2011 - 13:47 #8
En lidt sen kommentar:  At finde vejledning om overgang fra Basic til Visual Basic findes altså åbenbart ikke (?)

  Men refererende til denne tråd fandt jeg helt tilfældigt (!)
en udførlig vejledning om overgang fra VB 6.0 til Visual Basic.NET

  Link:(    http://msdn.microsoft.com/da-dk/vbrun/cc297223    )

Dette indlæg ikke ment som svar til nogen ang. dette emne men mere som ledetråd til andre som roder lidt med det.

NB: Det er i hvert et tilfælde ikke et link man finder ved målrettet søgning må jeg nok sige....