Avatar billede zer0 Nybegynder
10. januar 2011 - 19:10 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Holde styr på mærker?

Hejsa

Jeg har lidt svært ved at dreje noget i mit hovede.. Helt præcist hvordan det skal "organiseres" i en database.

Hvis jeg nu vil lave en hjemmeside, hvor man kan finde forhandlere af et bestemt bil-mærke, og har 2 tabeller i en database.. En tabel der hedder "forhandlere" hvor jeg har navne på alle de forhandlere man nu skal kunne "søge" igennem. En anden tabel der hedder "bilmærker", med alle bilmærker - hvordan skal jeg så sammenkoble de to? I mit hovede dur det ikke, at jeg har et felt i "bilmærker" med et "forhandler-id" da der jo ofte skal være mere end ét forhandler-id for det bestemte bilmærke, da flere forhandlere nok vil have de samme mærker?

Jeg vil altså fx. gerne kunne sammenkoble "Ferrari" til 50 forskellige forhandlere. (potentielt flere hundrede forhandlere)

Hvordan drejer jeg den i databasen?

Håber i forstår hvor jeg vil hen! :)

På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede arne_v Ekspert
10. januar 2011 - 19:22 #1
Du skal have en tredie tabel som peger paa en forhandler og et bilmaerke.

Det kaldes for en mange til mange relation.
Avatar billede zer0 Nybegynder
10. januar 2011 - 19:36 #2
Tak for et helt personligt do'h-moment.. Jeg har ikke programmeret længe - men.. at forglemme så basale ting er nærmest helt pinligt! :)

Men, om ikke andet skal du have tak for hjælpen!

Og, du må selvfølgelig gerne oprette et svar ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. januar 2011 - 19:59 #3
svar