Avatar billede oli10b Nybegynder
10. januar 2011 - 17:58 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Nikon D3100 fokus???

Jeg er blevet ret interesseret i Nikon d3100, men der er en ting omkring video funktionen der bliver ved med at forvirre mig. Der er forskellige meninger om hvorvidt kameraet har FULD fokusering under video optagelse. Jeg har besøgt flere forskellige hjemmesider som hver især har forskellige meninger om fokus funktionen.

her kommer 2 eksempler:

Nikons egen hjemmeside: http://www.nikon.com/about/news/2010/0819_d3100_01.htm

og en anden hjemmeside som har testet kameraet:
http://www.whatdigitalcamera.com/equipment/reviews/digitalslr/128728/5/nikon-d3100-review.html

Mit spørgsmål er så:
"Fokuserer kameraet hele tiden af sig selv under video, uden at man hele tiden selv skal klikke på udløser knappen for at fokusere?

Hvad er jeres meninger om dette?
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2011 - 20:03 #1
"Fokuserer kameraet hele tiden af sig selv under video, uden at man hele tiden selv skal klikke på udløser knappen for at fokusere?"

Ja, spørgsmålet er bare: Hvor godt gør den det?

Tilsyneladende ikke så godt, i det mindste ved indendørsoptagelser med dårligt lys. Den skavank har den tilfælles med mange andre kameraer, både til video og billeder. De eksempler, jeg har set, er alle indendørs næroptagelser i dårligt lys, og så bliver det rigtigt svært. Professionelle fotografer ville aldrig benytte autofokus, især i den slags situationer.

Jeg kunne forestille mig, resultatet bliver meget bedre på længere afstande udendørs i normalt dagslys.
Avatar billede oli10b Nybegynder
10. januar 2011 - 20:40 #2
Skal bruge kameraet på skiferien, så der må jo være masser af lys pga. sneen. Så det skal nok komme til at fungere ;D

Tak for forslaget, kan du komme med et svar.
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2011 - 21:12 #3
Prøv også at kigge her:

http://www.eksperten.dk/spm/927287

God tur :-)