Avatar billede Sondergaatd Nybegynder
08. januar 2011 - 23:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Passer forstærker sammen med disse højt. og sub?

Hej.

Vil bare høre hvilken pioneer.forstærker jeg skal købe til mit anlæg i bilen:
2x Xzound 160 watts fronthøjttaller
2x Pioneer TS-A6902i 6"x9" 260 watts baghøjttallere
1x Pioneer TS-W308D2 1400 watt 4 Ohm

Har tænkt på 3 følgende:

Pioneer GM-3400T http://bilxperten.dk/ProductView.aspx?Id=78113b4f-bb05-4075-bf7d-ad1bbbdd22c0

Pioneer GM-5400T http://bilxperten.dk/ProductView.aspx?Id=264678c8-81d3-46a6-8179-fb4fc02ee1a5

http://bilxperten.dk/ProductView.aspx?Id=a1a5ec53-f436-4fc2-94a9-96f56d117493
Avatar billede webweaver Praktikant
08. januar 2011 - 23:56 #1
Well den første ser ud til at være en monoblok. Det vil sige, at den kan du ikke bruge alene. Den er kun beregnet til subwoofere.

De næste er henholdsvis 2 og 4 kanals forstærkere.

Hvis du vil få det bedste ud af det, og gøre det mest "prof", så køber du en 4 kanals forstærker og 1 monoblok. Så har du en kanal til hver højtaler, samt monoblokken til din sub. Det er selvfølgelig den dyre løsning.

Ellers kan du nøjes med en 4 kanals forstærker og så bruge 2 kanaler til dine højtalere, hvor du monterer 2 på hver kanal. Hvis dine højtalere er 4 OHM, så kommer du ned på 2 OHM på den måde. Og så har du 2 kanaler du kan bruge til en sub eller 2. Eller brokoble dem, afhængig af om forstærkeren kan bruges til det. Du bør også undersøge equalizer muligheder på forstærkeren, for at se om det duer med en sub og højtalere på samme forstærker på forskellige kanaler. Ofte kan man stille lyden for hver kanal eller evt. par-vis, og hvis det er muligt, så er det fint, da du så kan slå diskanten fra på subkanalen og bassen fra på diskantkanalen (højtalerne)
Avatar billede Sondergaatd Nybegynder
09. januar 2011 - 00:10 #2
Planen er at kun at bruge 1 forstæker - efter dit svar overvejer jeg den dyreste: Pioneer GM-6400F der har 4 kanaler

Baghøjttalerne er ihvertfald på 4 ohm, så det vil passe fint.

Hvad siger du til det? :)
Avatar billede webweaver Praktikant
09. januar 2011 - 00:16 #3
Du kan heller ikke gøre det med mindre. Den anden er kun 2 kanals, og kan ikke trække 4 højtalere og en sub. Det ville blive noget juks!

Det er fint hvis du køber en 4 kanals. Det ser også ud til at du har de muligheder du skal bruge for at justere på lyden med lowpassfilter og hightpassfilter. Dog ville jeg stadig lige undersøge det lidt nærmere, hvis det var mig. Jeg kender nemlig ikke modellen selv, og har ikke arbejdet med den før.

Har du ellers erfaring med audio i en bil?
Kabler der skal bruges, kvadrat med mere?  ..

Det er en mindre videnskab :-)
Avatar billede Sondergaatd Nybegynder
09. januar 2011 - 00:27 #4
det er første gang jeg laver det så har stort set ingen erfaring med det :b

Men har fået en ven til at hjælpe med at trække kablerne i bilen, så mangler bare noget at sætte kablerne til ;)

Men kan forstå at det vil være godt hvis jeg kan justere de 2 foran på en knap så der ikke er så meget bass på dem, de 2 bagved på en og så subben på en?
Avatar billede webweaver Praktikant
09. januar 2011 - 00:38 #5
Ja altså, der skal jo ikke være så dybe lyde i højtalerne. Så skratter de bare mere. Du har en sub til bassen nu, så hvis du kunne justere lyden/hvis der er indbygget delefilter i forstærkeren, så kan man som regel sætte den til at spytte high, medium og low frekvenser ud på de forskellige kanaler, som man har lyst til. Så det er delt op. Der skal ikke løbe diskant (high) ud af din sub fx. Den er jo bare til bass, så den skal på lowpassfilteret. Men det er ikke så svært at se, hvordan det hænger sammen, når man sidder med forstærkeren foran sig. De kan måske også hjælpe dig nede i BilXperten, hvis du kan se på forstærkeren dernede.

Hvilket kvadrat (kabeltykkelse) har I trukket fra dit batteri og om til hvor forstærkeren skal sidde?
Avatar billede Sondergaatd Nybegynder
09. januar 2011 - 00:47 #6
det er et 8 kvadratmm.

Tror jeg vil smutte ned i bilxperten og høre dem dernede så jeg er sikker på den kan indstilles ordentligt :)
Avatar billede webweaver Praktikant
09. januar 2011 - 01:01 #7
Ved ikke lige hvor I har fundet en 8mm2 (normalt 6 eller 10), men det er alt for småt kan jeg orientere dig om.

Forstærkeren leverer 300W (ved ikke om det er RMS), men hvis det er, er I oppe på omkring en 25mm2, hvis kablet er mere end 5 meter langt.
Avatar billede Sondergaatd Nybegynder
09. januar 2011 - 01:18 #8
kablet er omkring 3 meter langt.

min kammerat der hjælper mig har en forstærker tilsluttet med det kabel, der har en max effekt på 640 watt
Avatar billede webweaver Praktikant
09. januar 2011 - 02:59 #9
Så skal du bruge en 10mm2. Max effekt og RMS er ikke det samme nødvendigvis. Men hvis han har en forstærker på 640W RMS er 8mm2 alt for småt, og så er det fordi at han ikke ved meget om det han laver.

Hvis kablet er underdimensioneret, får du problemer med varme og udsvingninger i resten af bilens elektronik. Fx at forlygterne dæmpes hver gang bassen slår. Desuden kan du ikke trække den strøm igennem kablet som du ønsker, og dermed for du ikke optimal effekt ud af det.

Husk også at forbedre stelforbindelse ved forstærker og ved batteri! Ellers bliver det ikke ordentlig lyd.
Avatar billede Sondergaatd Nybegynder
09. januar 2011 - 12:11 #10
det er ikke RMS, for han har ikke nogen problemer. Jeg vil lige høre dem nede i bilxperten om de har et kabel, der passer til forstærkeren, men du skal have mange tak for hjælpen.

Du må lige skrive et svar :)
Avatar billede webweaver Praktikant
09. januar 2011 - 12:43 #11
Du kan "sagtens" spille alligevel :-)

Bare ikke med optimal effekt. Og det kan være farligt.

Jeg smider et svar. Held og lykke med projektet :)
Avatar billede Sondergaatd Nybegynder
09. januar 2011 - 13:19 #12
jo tak :)