Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
07. januar 2011 - 19:50 Der er 7 kommentarer

Gammel pc, ny skærm?

Jeg har en gammel computer stående, som jeg mest bruger som skriveredskab. Da skærmen røg den anden dag, har jeg været nødt til at investere i en ny: Acer P226HQL 21,5"

Det virker som om, at computeren/ skærmkortet ikke rigtig kan håndtere den nye skærm. Kan det passe?
Altså computeren kører fint nok, men den hakker forfærdeligt i det, hvis jeg forsøger at se film/video, eller streamer fra DR.
Det gjorde den ikke før

Er der noget jeg kan gøre, eller er computeren efterhånden helt ude af trit med virkeligheden?
Der er tale om:
Motherboard: ASUS A8V
Ram: Kingston 2GB (2x1GB) HyperX /400 MHz / PC3200
Grafikkort: Matrox MillenniumG400 DualHead
OS: Windows XP (skærmopløsning sat til 1920x1080)

JAcob
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. januar 2011 - 20:39 #1
"Er der noget jeg kan gøre, eller er computeren efterhånden helt ude af trit med virkeligheden?"

Din pc kan ikke klare at køre Full HD, så det er den der er problemet.
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
07. januar 2011 - 21:34 #2
er det grafik kortet eller motherboardet, der er problemet? Min tidligere skærm, som også var en fladskærm, omend af lidt ædlre dato, den kunne den godt trække.
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2011 - 21:45 #3
Mit første system med et Matrox G200-kort og en AMD 450GHz CPU kunne godt klare den opløsning :-)

Hvordan tilsluttede du den gamle skærm, og hvordan den nye?
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
07. januar 2011 - 23:10 #4
Den tilsluttede jeg på fuldstændig samme måde, altså med det skærmstik, der fulgte med. Eller dvs jeg har skiftet stikket ud, men det er - går jeg ud fra - af samme type, for jeg har sat det i den samme port..?
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2011 - 12:05 #5
Hvordan viser problemet sig, og hvilken refresh rate kører du med?

Hvor har du købt skærmen?
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
08. januar 2011 - 12:12 #6
Altså computeren kører fint, men hvis jeg forsøger at se video. Youtube, DR, *.avi eller lignende, hakker billedet forfærdeligt.
Hvor tjekker jeg "refresh rate?"

Jeg har købt skærmen i computer city, (v/ nordhavn st i kbh)

Jacob
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2011 - 19:30 #7
Refresh rate finder du sådan: Højreklik et tomt sted på skrivebordet > Egenskaber > Indstillinger > Avanceret > Skærm > Under "Skærmindstillinger" skal du sætte værdien for opdateringshastighed (= refresh rate) til 60.

Undervejs i denne procedure støder du under "Indstillinger" på punktet "Skærmopløsning". Forsøg dig frem med lavere værdier og se, om det gør nogen forskel. Billedet vil måske komme til at se "forkert" ud.

Men, og her må jeg give john_stiger ret, dit grafikkort kan ikke klare mange af nutidens videoformater. Hvad nøjagtigt, det kan på det punkt, er jeg ikke sikker på.