Avatar billede drenriza Nybegynder
06. januar 2011 - 08:46 Der er 12 kommentarer

bærbar garanti spøglsmål

Håber nogle kan hjælpe mig. Jeg har (sidste år, december måned) sendt en bærbar til rep under garantien. Nu hvor firmaet har modtaget den skriver de tilbage at den har buler / ridser i kabinettet og at dette ikke er dækket under garantien, batteriet er ikke dækket under garantien (vidste jeg godt) men CPU/VGA heatsink er skiftet under garantien. Oven i det skriver de at hvis det skal laves koster det 2,671,95kr hvor 364,62kr er arbejdsgebyr som de ville opkræve ligemeget om den bliver lavet eller ej. Men dette arbejdsgebyr fik jeg ikke at vide da jeg sendte den til rep at de ville opkræve, og mit spøglsmål er om de må opkræve det uden at de gør en opmærksom på det.

For dette var der jo self ingen der fortalte mig.

Computeren er dækket under en 36 måneder garanti hvor der er gået 30. Og den har kun været brugt til normal burg (uden "mishandling")

Håber nogle kan hjælpe.
Tak på forhånd.
Avatar billede chalde Seniormester
06. januar 2011 - 09:25 #1
Kig dine garantibestemmelser igennem (evt. link til dem).
Avatar billede drenriza Nybegynder
06. januar 2011 - 09:27 #2
En tilføjelse til dette.

Der hvor man "connecter" den eksterne strømforsygning til bærbaren, og hvor den sættes i computeren er den "stav" der sidder inde i computeren knækket. De mener det er fordi at computeren (strømforsygningen) har fået et for hårdt tryk. Hvor jeg siger det er almindelig slidtage efter 30 måneder ved normal brug.

Men i stedet for at lodde det gamle "hus" af på bundkortet der indeholder denne stav, og skifte det. Så ville de skifte hele bundkortet mod betaling. Men det mener jeg jo hård nakket er noget der skulle være dækket af garantien. Nogen der har haft, siddet i samme situation?

What to do.
Avatar billede drenriza Nybegynder
06. januar 2011 - 09:29 #3
#1 Det må vel være disse
http://www.medion.com/dk/service/garanti/

Må også lige sige. At det er kæresten der har købt dette produkt ,) ville ikke selv handle bærbar der. Det er edbpriser til. :D
Avatar billede chalde Seniormester
06. januar 2011 - 09:44 #4
#2 Som IT-administrator gennem en del år, må jeg personligt sige at det ikke er slitage som jeg normalt selv ville opfatte det. Jeg har set ualmindeligt mange knækkede PSU stik, og i 90% af tilfældene har det været gentagne flytten rundt på enheden med PSU tilsluttet, skvatten i ledninger osv.. (de omtalte buler og ridser støtter op om dette).
Generelt tænker brugere sjældent over, at en bærbar ikke er lavet til at sidde med stikket i konstant og samtidig blive flyttet rundt (er vist kun Apple der har lært at lave udtaget på en fornuftig måde).

Men det er meget normalt at bundkortet skiftes. Det er oftest nemmere, hurtigere og billigere da de har dem på lager, samt sandsynligheden for fejl er mindre.

#3 Hvis det er det eneste der er blevet udleveret, og der ikke er gjort yderligere opmærksom på evt. merpris, så kan de ikke opkræve gebyret.
Dette skal være gjort opmærksom på inden forsendelse.

Men bortset fra det, så husk på at der er tale om en garanti, og da du er ude over 24 måneder er reklamationsretten ophørt. Dvs. dine rettigheder er stærkt begrænset.
Avatar billede drenriza Nybegynder
06. januar 2011 - 10:28 #5
#4
At kabinettet er buler eller ridset finder jeg stærkt hyped. Dette skal så være sket under transport hvor jeg har spurgt dem efter at fremsende mig billeder fra hvor end bærbaren nu er.

Men hvis dette er sket under transport som foregår på den måde at.

#1 bærbaren bliver givet til en aldi medarbejder (pakket forsvarligt ned)
#2 som giver den til en chuffør
#3 som bringer den til et central lager
#4 hvor den så bliver sendt til medion

Burde de så ikke hæfte for de skader kabinettet skulle være på ført?
Avatar billede chalde Seniormester
06. januar 2011 - 10:50 #6
Altså hvis det ikke er skader der var der inden transporten, og produktet var pakket forsvarligt ind, så er det i bund og grund transportfirmaet der hæfter.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. januar 2011 - 20:10 #7
Hvis der er lavet noget og det koster penge, skal de informere om det før de laver det, ellers har de ikke ret til at kræve penge.

Der er garanti på, og du skal ikke betale noget.
Henvis til forbrugerombudsmanden, E-mærket, ekstra bladet (Kup) o.s.v. så vil de sikkert gerne snakke.
Avatar billede chalde Seniormester
06. januar 2011 - 20:28 #8
#7 Garanti er et vidt begreb defineret af udsteder. Når vi er ude over 24 måneder har kunden ikke længere de store rettigheder.
Men rigtigt nok. Er det noget der koster penge, skal det informeres på forhånd (evt. gennem garantibestemmelser, men det kan vurderes om det er nok, forbrugerstyrelsen ville nok sige at det ikke var).
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. januar 2011 - 22:10 #9
Forbrugerstyrelsen siger det ikke er nok :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. januar 2011 - 22:10 #10
P.s. husk dine gamle spørgsmål.
Avatar billede drenriza Nybegynder
07. januar 2011 - 13:56 #11
#9
Hvis du læser #2 (har ikke selv så meget forstand på dette) ville du så mene at garantien burde dække?

Personligt ville jeg jo sige at garantien burde dække det. Eftersom computeren ikke har været tabt med strøm tilsluttet, eller fået et hårdere tryk end det der er normalt, for at tilsluttet kablet.

Ved ikke hvordan medion laver deres maskiner, men HP laver dem jo på den måde (i hvert de pavillions jeg har skilt af) at der sidder en 4x5cm plade hvor "huset med staven" er loddet på. Og hvis medion er det samme er næsten 1.200kr for at skifte det jo til grin. Huset i sig selv koster 12kr +-
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. januar 2011 - 20:23 #12
Garantien skal dække, og du skal intet betale.