Avatar billede claus_b. Novice
29. december 2010 - 20:05 Der er 3 kommentarer

Underlig opstart af excel

hejsa,

på min arbejds-PC starter excel lidt mærkeligt op.
Enkelte af kolonnerne har en anden bredde og enkelte celler er allerede formaterede.
Det resulterer ofte i problemer med formatteringen, hvorfor jeg ofte starter med at slette ca. 10 kolonner og 20 rækker, hvilket løser problemet... men det ville da være bedre at kunne "nulstille" excel-arket en gang for alle, så hver opstart resulterede i et nyt ark... håber det kan lade sig gøre?

på forhånd tak,
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2010 - 20:16 #1
i word er der 'normal.dot' som styrer startopsætningen.
jf http://help.wugnet.com/office/Excel-equivalent-Word-normal-dot-ftopict1074350.html
se efter
Book.xlt and Sheet.xlt (both located in the XLStart folder)
slet dem, og excel skal starte som oprindeligt.
Avatar billede store-morten Ekspert
29. december 2010 - 22:44 #2
Åben Excel og skriv "Opstart" i søgefeltet (Skriv et spørgsmål).
Der vil du kunne læse om:

Tilpasse, hvordan Excel startes

Du kan finde XLStart-mapper under C:\Documents and Settings\brugernavn\Application Data\Microsoft\Excel eller under C:\Programmer\Microsoft Office\Office11.

1. Åbne en projektmappe automatisk, når Microsoft Excel startes
2. Åbne alle filer i en mappe, når Excel startes
3. Bruge startparametre, når Microsoft Excel startes
4. Projektmappe skal ikke indlæses, når Microsoft Excel startes
5. Starte Excel uden at afspille automatiske makroer
6. Gemme de projektmappeindstillinger du vil bruge, hver gang du starter Excel med en projektmappeskabelon (book.xlt)

Under punkt 6.
Avatar billede claus_b. Novice
30. december 2010 - 21:48 #3
hmm... mappen var tom - ingen book.xlt (har søgt på hele c-drevet).

Opretter jeg filen starter der to excel-ark hver gang jeg åbner excel - den, jeg åbner og book - begge er normale og som de skal være, men jeg skal jo kun åbne et.

Højreklikker jeg i en mappe og opretter en excel-fil, vil den stadig have den besynderlige opsætning.
Opretter jeg en excel-fil via "nyt office-dokument" er excel-arket normalt, men det er det også uden book-xlt.