Avatar billede kasperff Nybegynder
28. december 2010 - 16:23 Der er 4 kommentarer

formatering

hej eksperter.

jeg skal til at formatere min computer UDEN cd, eller noget. jeg havde tænkt mig at gøre det på den måde med at højreklikke på lokal disk (C). kan jeg så bare ligge diverse programmer ned på et usb jeg stikker i computeren bagefter så der kan komme programmer osv. på igen? eller skal man ikke formatere den sådan?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2010 - 16:42 #1
husk lige
http://www.eksperten.dk/spm/927464
men da du ikke har en windows-cd, så kan du jo ikke lægge noget ind bagefter...
Og ellers, så kan windows-cd selv formatere drev - hvis du vil installere det hele fra usb, så er det kun win7/vista/linux, der kan det - og du skal jo have en legal win7/vista skive at oprette usb'en fra, og det har du jo ikke...
Så er der linux - http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
der er også opskrift på at lave usb'en, så den kan indlæses. Alle proogrammer (til fx office og internet) er med.
Avatar billede charlie1986 Nybegynder
28. december 2010 - 16:48 #2
Nej sådan fungere det desværre ikke.

På den måde du omtaler, ville du i princippet slette dit styre system,  regner med det lægger på c drevet. Dog ville dette ikke kunne lade sig gøre, da du arbejder på systemet imens du prøver at slette det. Så for at formattere din computer skal du bruge en system skive til dette, eller oprette en usb nøgle med styre systemet på. Dette gør dog at du sletter alt på din harddisk og skal starte forfra med at updatere, og installere dine programmer på ny. Man kan nemlig ikke uden videre flytte sine programmer til en usb nøgle og så lægge dem tilbage igen efter formattering, da de fleste programmer skriver nogle data til din registrerings database, Disse data vil du ikke flytte med, hvis du flytter en mappe med et program i.

Så tag backup af dine personlige filer, billeder dokumnter osv, brug en system disk, med et styre system som du vil bruge, til at lave formatteringen og installere dit styre system på ny, og start så med at installere dine progammer igen. Kræver selvfølgelig at du har skiver på disse.

Håber dette kunne bruges
28. december 2010 - 20:37 #3
Er der nogen grund til dette ?

Du skal først have 100% styr på
* Driversoftware der passer til din Hardware
* Opdateringer + Servicepack(s) + flere opdateringer fra WindowsUpdate
* Seriøst Sikkerhedsprogram + opdatering af samme
* ...
* http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/ (Diverse tillægsprogrammer)
* ...

Såååå - det er ikke bare lige gennemført på ~1 times tid; reserver >4 timer PC tid til 'øvelsen' !!! Også hvis du HAR 100% styr på ovenstående 'detaljer' ...