Avatar billede julemand39 Nybegynder
28. december 2010 - 03:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Køb af ny ssd

Hej, jeg overvejer at udskifte min ssd (Intel SSD G2 80GB) ud med en nyere og hutigere ssd.

Har set på en ssd disk fra OCZ (OCZ Vertex 2 Series Solid State Disk 120 GB)

link: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=4202768

Så vidt jeg kan læse mig frem til skulle denne ssd være hurtigere.

Er der nogen som har erfaring med Vertex 2 SSD disken fra OCZ?

Vil det være en fordel at anskaffe sådan en i forhold til min nuværrende ssd fra intel?

Nogen som ved noget om 3. gen ssd? mht. hastighed og hvor de kommer på markedet?
Avatar billede Techwork Praktikant
28. december 2010 - 12:53 #1
Jep, godt nok i 60GB versionen men den har de samme specs.
Tror det er noget af det bedste jeg nogen sinde har købt til en PC. Glemt alt om processor og RAM og køb en hurtigt SSD harddisk.

Den har bare super specs:
Max Read: up to 285MB/s
Max Write: up to 275MB/s

Kender ikke helt specs på din Intel disk, men tvivler på at den er lige så hurtigt som din Intel.
Avatar billede julemand39 Nybegynder
29. december 2010 - 01:38 #2
Det var nu mest til sammenligning med min nuværrende ssd jeg var nysgerig for at vide noget om, da jeg tænkte på at udskífte den med Vertex 2 fra OCZ, da den er nyere.. Men ville gerne lige lade mig vejlede først.

Så vidt jeg kan se på nettet, skulle SSD'en fra OCZ være den hurtigeste.

OCZ Vertex 2 120 gb:
Max Read: up to 285MB/s
Max Write: up to 275MB/s

Intels 80gb:
Max Read: up to 250MB/s
Max Write: up to 70MB/s

Ville bare høre om t ville være noget jeg ville kunne mærke forkel på. hvis jeg udskiftede den? Hurtigere opstart, osv.?
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2010 - 07:25 #3
kig under specifikationer

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=4202773

en at sammenligne med

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=4202768

jeg syntes du skal vente lidt endnu - der kommer snart forhåbentligt sata 3 ssd harddiske

sidder selv og venter på den - har denne i min

http://www.fcomputer.dk/Harddisk/128GB_Kingston_SSDNow_V_Desk.Bundle
Avatar billede Techwork Praktikant
29. december 2010 - 08:52 #4
Ud fra de specs du angiver på Intel disken, er det nok begrænset, hvor meget du ville mærke på f.eks. opstartstid. Opstart er jo mest READ og det er WRITE der er den største forskel på de to diske. Der er naturligvis også andre ting der spille ind. Har også læst at Windows 7 skulle være bedre til at udnytte SSD harddiske end f.eks. Vista.

OCZ disken er hurtigere, men om det er pengene værd at skifte lige nu kan jeg da godt blive i tvivl om.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
31. december 2010 - 02:52 #5
Jeg tror ikke du vil bemærke nogen forskel, medmindre du er skiftet til Windows 7 og din Intel-SSD ikke understøtter TRIM.
Den lave skrivehastighed for Intel er tilgengæld stabil også ved XP, mens andre kun har en høj skrivehastighed indtil alle celler har været i brug. Når gamle data skal slettes, inden der kan skrives nye, så er forskellen langt mindre.
Det komputerens stabilitet, der er afgørende.
Medmindre din komputer fryser med lysende harddisk-lampe en gang om ugen, så ville jeg ikke skifte.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
31. december 2010 - 14:42 #6
Hvis dit bundkort har en PCIe-4 sokkel kunne du overveje:
http://www.shg.dk/Harddisk/OCZ-50GB-SSD-RevoDrive-PCI-Express-2225485.html
Jeg har ikke selv prøvet det. De skriver at Windows kan boote fra kortet, men papir er jo taknemmeligt. Men hurtigt er det.
Til en XP maskine vil jeg vælge Kingston SSD Now 64GB V+100 som C-drev. Den har en automatisk wipe-funktion svarende til TRIM i Windows 7
Avatar billede julemand39 Nybegynder
09. januar 2011 - 17:34 #7
Tror jeg venter med at købe mig en ny ssd.. Tror ved nærmere eftertanke heller ikke at det vil give de store forbedringer i forhold til min nuværrende ssd.

Men tak for hjælpen..