Avatar billede ahumle Nybegynder
27. december 2010 - 17:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Projektoropløsning

Hej eksperter

Jeg står og skal købe en projektor som jeg vil anvende med min ipad. Jeg har kigget på den følgende:

http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?q=projektor&pid=811547

især fordi den har en opløsning på 1024 x 768 hvilket også er ipadens skærmopløsning.

Mit spørgsmål er: Spiller dette med opløsningen i fht. ipadens skærmopløsning overhovedet en rolle? bliver billedet bedre af at opløsningerne harmonerer?

øvrige indspark til køb af billig projektor til anvenelse med ipad meget velkomne!

mange tak

-ahumle
Avatar billede Ialocin Novice
02. januar 2011 - 21:03 #1
Hej ahumle

Omkring opløsningen ... så "forhandler" de fleste projektorer med den tilsluttede kilde, for at finde den bedste mulige opløsning, som begge apparater understøtter ... med andre ord er det laveste fællesnævner der bestemmer hvad der kommer ud af projektoren.

Hvis din ipad sender 1024 x 768 pixel kan projektoren i princippet ikke vise mere end 1024 x 768 pixel.

Nedenstående tekst har jeg sakset fra følgende link: http://www.biojensen.dk/00008/00153/00202/

Man siger at opløsningen på en projektor skal helst være lige, eller større end opløsningen på det materialet den gengiver. Hvis opløsningen ikke passer overens, skal billedet som den gengiver, elektronisk regnes op eller ned ( skaleres ) i et specielt kredsløb i projektoren.
Er opløsningen i materialet for stort, skal der smides noget væk. Er det for lille skal der kunstigt lægges noget til. Dette gøres som sagt i skalerings-kredsløbet, og det er dette kredsløb som også er med til at tegne projektorens billede kvalitet, alt efter hvor god dette kredsløb er udviklet.

Med hensyn til projektoren, så har jeg ingen erfaring med Samsung projektorer ... Skulle vælge en projektor i samme kategori/prisklasse, så si´r min erfaring mig (jeg arbejder som AV tekniker) at, jeg ville vælge en Sony VPL EX100.
Den er utrolig lydløs + de Sony projektorer, som vi har installeret har der stort set aldrig været problemer med.

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede ahumle Nybegynder
04. januar 2011 - 15:07 #2
supe, tak.

ahumle
Avatar billede Ialocin Novice
04. januar 2011 - 20:31 #3
Hej ahumle

Hermed et svar, som du kan tildele point, hvis du mener det er relevant.

Med venlig hilsen, Nicolai