Avatar billede Taner Nybegynder
27. december 2010 - 12:44 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Er det sikkert at slette sekundær partition?

Hej

Jeg multibooter pt. mellem to Windows 7 versioner på to forskellige drev.

Se hvordan det ser ud her: http://www.mypicx.com/uploadimg/1161517741_12272010_1.jpg

Er det sikkert at slette C-drevet?
Avatar billede Poko1 Ekspert
27. december 2010 - 12:56 #1
Dit link virker ikke! Prøv med denne?
http://imageshack.us/
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. december 2010 - 12:59 #2
Min erfaring siger mig at den slags altid giver uforudsete problemer.

Typisk glemmes at et eller andet er krypteret med en nøgle der lige ligger på den partition der slettes og den kan ikke genskabes, eller også forsvinder væsentlige indstillinger, mails, adresser eller andet man ikke lige var opmærksom på.

Mit råd er at du i virkeligheden starter forfra. forstået på den måde at du køber en ny disk og installerer en ny windows 7 på denne. herefter har du mulighed for at få fat i dine gamle partitioner og at eksporterer evt. data, nøgler og andet herfra.

Blot at slette giver potentielt tåre og andet skidt
Avatar billede Taner Nybegynder
27. december 2010 - 13:14 #3
Mærkeligt, det virker på min pc. Her er et nyt link:
http://img88.imageshack.us/img88/7443/82437803.jpg

Altså jeg har slet ikke brugt den partition som det styresystem jeg vil slette, ligger på. Altså har jeg ikke noget på det drev at "miste". Det jeg er bange for er, at min pc ikke vil boote op med mit normale styresystem bagefter..
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. december 2010 - 13:23 #4
Den står som "system". Dvs der ligger opstartsfiler på den. Så i første omgang kan du ikke bare slette den.
Avatar billede Taner Nybegynder
27. december 2010 - 13:34 #5
Men jeg kan vel slette den, hvis jeg booter Windows installeren op?
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2010 - 13:58 #6
Man kan sådan set godt slette en windows partition fra en anden Windows partition, og så fixe boot i bootini.
MEN, når det er C-partitionen finder jeg det er en dårlig ide, fordi hvis der bliver boot problemer, vil windows altid søge at boote op på C-partitionen. Derfor er jeg enig med bufferzone.
Avatar billede Poko1 Ekspert
27. december 2010 - 14:16 #7
Du skriver at de er på to forskellige drev hvisw det er korrekt kan du godt slette C: men hvis der er tale om to partioner på samme drev er der tale om noget andet.og hvis du har installeret det andet fra C:drevet får du problemer med bootinni.
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. december 2010 - 14:40 #8
Teknisk set findes boot.ini ikke i win7, men jo, opstartsfilerne skal som minimum flyttes før partitionen kan nedlægges.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2010 - 16:49 #9
ksoren
Nej du har ret med hensyn til boot ini. Jeg har lige været i msconfig, men der er ikke (såvidt jeg kan se) mulighed for at rette på bootmenuen. Og jeg kan heller ikke se noget i C:\ kun dette:
http://peecee.dk/upload/view/281617
Avatar billede Taner Nybegynder
27. december 2010 - 16:57 #10
Tak for svarene.

Ville en mulighed ikke være at frakoble harddisken med C-drevet og prøve at boote op? Hvis det går fejlfrit, så burde jeg vel kunne formatere uden problemer.
Avatar billede Poko1 Ekspert
27. december 2010 - 17:15 #11
Jo den mulighed kunne du jo prøve og hvis det ikke virker sæt Win7 skiven i og kør en reparation.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
27. december 2010 - 17:49 #12
Husk at windows 7 / vista boot reperation fungere ret godt i situationer hvor det går galt, så hvis du har en windows disk er der nok ikke så meget at ske ved hvis intet vigtigt er på partitionen.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2010 - 19:06 #13
Jeg har været ude for, at win7 ikke kunne boote. Satte DVDén i drevet og trykkede på repair. Windows fandt fejl i boot og foreslog en bootmgr repair. Det kunne windows bare ikke, selv efter flere forsøg. Såååh, jeg er ikke imponeret.
Hvis den første windows er installeret på C-drevet, så ligger bootfilerne der, og så kan der ikke bootes.
Avatar billede Taner Nybegynder
30. december 2010 - 09:41 #14
Jeg prøvede at tage drevet ud og blev mødt af en noget alternativ og blå startskærm, hvor jeg kunne vælge drev at boote fra. Jeg valgte så drevet med min primære Win installation og den skriver så, at boot manageren mangler. Jeg prøver at smide Windows 7 disken i og den finder fejlen og spørger om den skal reparere og genstarte, hvilket jeg siger ja til. Det løser dog ikke problemet, så jeg smider det gamle drev i igen og det hele kører normalt igen. Jeg tror bare jeg bliver ved med at have den ekstra partition. :D

Tak for svarene.