Avatar billede gpesp Novice
27. december 2010 - 10:00 Der er 4 kommentarer

Automatisk hentning af felt fra anden tabel

Jeg har en tabel T_Stamdata indeholdende bl.a. et nøglefelt "SecId" og et navnefelt "Name". Jeg vil lave en ny tabel, som skal indeholde nøglefeltet "SecId" samt en række andre datafelter. I den nye tabel vil jeg gerne have Access til AUTOMATISK at hente feltet "Name" fra T_Stamdata.

Har nogen en løsning på dette? Jeg skal bruge en løsning uden brug af kode.
Avatar billede hnto Nybegynder
27. december 2010 - 12:10 #1
Dette fordrer at du har et felt i begge tabeller der er identiske på et datafelt, feks SecID.

har du dette kan det gøres i en simpel forespørgsel hvor du medtager begge tabeller og "binder dem sammen" med dit fælles referencefelt, feks SecID.
du bestemmer nu selv hvilke felter der skal vises når forespørgslen skal "køres".
Avatar billede gpesp Novice
27. december 2010 - 12:27 #2
Hej hnto

Jeg er klar over, at man let kan lave en forespørgsel, der giver det ønskede resultat. Udfordringen er at gøre det i en tabel. Dvs. når du i den nye tabel indtaster en værdi i feltet SecId så henter tabellen automatisk værdien fra feltet Name i tabellen T_Stamdata.
Avatar billede mugs Novice
27. december 2010 - 12:53 #3
Det mener jeg ikke du kan gøre på tabelniveau. Du kan gøre det i en forespørgsel med en DLookUp funktion
Avatar billede gpesp Novice
27. december 2010 - 15:17 #4
DLookUp i en forespørgsel havde jeg også selv tænkt over. Jeg har også eksperimenteret med en DLookUp ved i tabeldesignvisning at gå ind på feltet og vælge fanebladet "Opslag". Jeg kunne bare ikke få det til at fungere.

Konklusionen er desværre nok som jeg havde frygtet, nemlig at det ikke kan lade sig gøre.

Tak til Mugs og hnto for gode forslag!