Avatar billede grafik-anders Mester
26. december 2010 - 18:08 Der er 1 løsning

Jeg mangler lidt mere hjælp til Google Adwords?

Hej (igen)

Jeg har tidligere fået lidt hjælp ang. google adwords, men jeg er endnu ikke helt sikker på brugen af 'fleksible søgeord', 'eksakte søgeord' og 'søgeordssætninger'.

Den gamle tråd hed: http://www.eksperten.dk/spm/922703#reply_7676834

Jeg har læst i vejledningen: http://static.googleusercontent.com/external_content/untrusted_dlcp/www.google.com/da//adwords/pdf/hc/growing_adwords_da.pdf

Jeg har også kigget i beskrivelsen her: http://adwords.google.com/support/aw/bin/answer.py?hl=da&answer=108217

Jeg har 3 spørgsmål:

1)
Jeg er blevet anbefalet at bruge eksakte søgeord frem for fleksible søgeord (i min tidligere tråd). Betyder det, at jeg så skal angive søgeord både med og uden flertalsform for at få alle relevante søgninger med? Eks. 'Gallery' og 'Galleries'

2)
Har store og små bogstaver betydning?

3)
Hvis jeg bruger søgeordssætninger og har sætningerne:
"Art gallery" og "Online art gallery"
Vil en søgning på sætningen "online art galleri' så betyde en visning for begge søgeordssætninger, da søgeordssætningen: "Online art gallery" indeholder søgeordssætningen: "Art gallery"?

4)
Vil jeg derved komme til at betale for to visninger?

5)
I vejledningen står der på side: 16 (nederst):
"Sørg for, at du ikke bruger det samme søgeord i flere annoncegrupper i den samme kampagne (vores system fortolker dette som forøget konkurrence for dette søgeord, hvilket resulterer i en højere pris pr. klik (CPC, cost-per-click) for det)."

Betyder det, at jeg i ovenstående eksempel konkurrerer med mig selv og skal nøjes med sætningen "Art gallery"?

Håber, at I kan hjælpe
/Anders
Avatar billede madx Nybegynder
27. december 2010 - 08:20 #1
Hej Anders

Hermed svar på dine spørgsmål vedr. Adwords

1. Du skal medtage alle relevanter former af søgefrasen/ordet. I praksis anvender brugerne næsten altid ubestemte former i en og flertal.

2. Ikke inde i selve Adwords, men det kan godt have betydning ude i annonceteksten. Andre sprog anvender store forbogstaver på flere typer ord, hvilket skal indgå i overvejelsen. Om det er kritisk afhænger af den konkrete situation.

3. Nej, søgeordssætninger er netop de konkrete sætninger. Søger brugeren på "Art gallery" vil Adwords visning på det mest relevant af de 2 eksempler Online art gallery/Art gallery fordi frasen indgår begge steder. Byder du mest på "Online art gallery" er det sandsynligt at det er denne der vælges.

Søger bruger derimod på Art gallery online, så vil du blive vist med "Art gallery"

4. Nej, og du betaler heller ikke for visningen, men for klikket.

5. Du kan godt have "Samme søgeord" forskellige steder eller i samme kampagne, med så byder man forskellig pris for at blive vist i forskellige sammenhænge:

[Art gallery] 10 kr. (hvis det er den mest effektive søgefrase)
"Art gallery" 5 kr. (til at tage større sætninger hvor din mest effektive frase indgår. Brugere anvender ofte geografi og turisten der skal til Paris skriver måske Art gallery Paris.
Art gallery 2 kr. Adwords viser kampagnen hvor det ene eller begge ord indgår og indenfor deres synonymer.

Du skal være obs. på at der i fleksible søgeord er kommet muligheden for følgende notation
+art +gallery

Dette siger til Adwords at begge ord skal indgå i søgefrasen, og du vil f.eks. blive vist på en søgning som
Art Alive Gallery.

Plus-formen kan være god at starte med for at få genereret diverse søgeordsvariationer og som derpå gøres eksakte. Eller som det søgeord, der anvendes når ingen af dine øvrige søgeord trickes.

Uanset hvor meget du læser, kan du ikke forberede alt. Du skal sætte igang og rette ind og optimere og hele tiden læse på effekten i Google Analytics for at få mest ud af dine penge.

Jeg har skrevet lidt om, hvordan det kan forløbe her http://blog.abilitor.dk/ppc-optimering-adwords.php

Efter nogen tid er dit setup optimeret til bedste effekt/laveste priser og så skal du blot overvåge at konkurrencen ikke ændres.

Mvh. Henrik